Koszyczek- ćwiczenie mięśni języka

Z maili, które od Państwa otrzymuję i rozmów telefonicznych, które prowadzimy wynika, że najczęściej proszą Państwo dla swoich dzieci o ćwiczenia mięśni języka, mięśnia okrężnego warg.

Przypominam zatem jedno z nich- koszyczek. Ćwiczenie doskonałe zwłaszcza dla dzieci, które nieprawidłowo realizują głoskę [r] lub nie realizują jej wcale (tzw. elizja).

Różnicowanie [n, t, k]

Ćwiczenie dla dzieci, które substytuują głoski [n, t, k]. Kolorujemy wyrazy, w których słyszymy [n] na niebiesko, te z głoską [k] na zielono, a z głoską [t] na żółto.

Przypominam, że w logopedii litery niejako nie istnieją;-) istnieją za to głoski. Zatem szukamy gloski [k], a nie [ka], głoski [n], a nie [en] i głoski [t], a nie [te] 😉

Pin by mk on czytanie | Polish language, Education, Kids logo

Głoska [sz]- ćwiczenie słuchowe

Ćwiczenie słuchowe z głoską [sz]

Dzieciom, które rozpoczynają terapię głoski [sz] logopeda/ dorosły Z POPRAWNĄ ARTYKULACJĄ pomaga nazwać rysunki. Dziecko cwiczy słuch fonematyczny, uczy się prawidłowego brzmienia głoski [sz].

Dzieciom, które opanowały realizację [sz] w nagłosie można zaproponować ćwiczenie utrwalające- każdy prawidłowo nazwany rysunek to możliwość pokolorowania go.

Powodzenia!

Logopedyczne gry, ćwiczenia z języka, karty do wydrukowania. - Printoteka.pl

Jabłoń- ćwiczenie oddechowe

Ćwiczenie polega na przenoszeniu kropek (jabłek) na rysunek jabłoni za pomocą słomki. Dziecko robi przez słomkę wdech- kropka przyczepia się do słomki. Wstrzymuje oddech jednocześnie przenosząc kropkę nad jabłoń. Następnie upuszcza ją na koronę drzewa.

Jest to ćwiczenie oddechowe, ale również doskonałe cwiczenie mięśnia okrężnego warg. Przyda się każdemu dziecku i dorosłemu biorącemu udział w terapii logopedycznej.

Poniżej:

wiersz, rysunek jabłoni oraz kropki do wycięcia.

Bajka logopedyczna- Urodziny

Zachęcam do wysłuchania bajki logopedycznej i naśladowania przedstawionych ćwiczeń praksji jamy ustnej. Są to ćwiczenia podstawowe w terapii logopedycznej, od nich rozpoczynamy całą terapię i powtarzamy niektóre z nich na początku każdych zajęć. Stanowią swego rodzaju „rozgerzewkę” jamy ustnej przed właściwą pracą logopedyczną, czyli np. wywolywaniem głosek, ćwiczeniami słuchowymi, oddechowymi czy ćwiczeniami karmienia logopedycznego.