Leśna Drużyna w Kamionkach

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone przez pedagoga, terapeutę pedagogicznego, dostosowywane są do indywidualnych możliwości i predyspozycji dzieci. Zawsze związane są ze stymulacją ogólnorozwojową, rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, rozwijaniem sprawności manualnej, a także wspomaganiem rozwoju emocjonalno – społecznego.

 

Poniżej przedstawiam wybrane propozycje zabaw i ćwiczeń rozwijających sprawność manualną, grafomotorykę, percepcję wzrokową, percepcję słuchową, mowę i myślenie oraz stymulujących rozwój poznawczy , społeczny i emocjonalny dzieci.  

1. Ćwiczenie sprawności manualnej, grafomotoryki

✔️ gniecenie gąbki, piłeczki

✔️ wyczuwanie różnych powierzchni, dotykanie, odgadywanie, co jest w woreczku

✔️ ugniatanie papierowych kul

✔️ zabawy konstrukcyjne np. budowanie z klocków

✔️ przewlekanie sznurka przez otwory

✔️ wkładanie guzików do skarbonki

✔️ malowanie całą dłonią dużych powierzchni

✔️ lepienie z mas plastycznych z dodatkiem kaszy, ryżu itp.

✔️ zabawy klamerkami/ spinaczami- przenoszenie drobnych elementów, dopinanie

✔️ dorysowywanie brakujących elementów (np. z: J. Baran, „Terapia zabawą”)

✔️ rysowanie pod dyktando

✔️ wycinanie: dowolne, po linii, cięcie pasków

2. Ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć wzrokową oraz koordynacje wzrokowo- ruchową

✔️ wyszukiwanie przedmiotów w najbliższym otoczeniu

✔️ wskazywanie i rozpoznawanie figur geometrycznych (np. gra „Figuraki”)

✔️ naśladowanie czynności wykonywanych przez drugą osobę „zabawa w lustro”

✔️ dobieranie par jednakowych przedmiotów, obrazków (układanki typu „Memory”)

✔️ wyszukiwanie par obrazków, które do siebie pasują lub tworzą całość (np. pies buda, korona- pień drzewa)

✔️ „czego brakuje?”- zapamiętywanie układu obrazków

✔️ układanie puzzli

✔️ zabawy konstrukcyjne wg podanego wzoru (np. budowanie wieży z klocków wg wzoru)

✔️ porównywanie dwóch podobnych zabawek pod względem cech podobnych i różniących

✔️ układanie prostych ciągów rytmicznych (dwa elementy np kot, pies, kot, pies..)

✔️ układanie klocków wg określonej zasady np koloru

✔️ odwzorowywanie prostych symboli, znaków oraz szlaczków

✔️ rysowanie, malowanie kredą, farbą linii pionowych, poziomych, ukośnych falowanych na wzorze.  

3. Ćwiczenia percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo- ruchowej

✔️ rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków- głosu i źródła dźwięku np szelest gazety, kapanie wody z kranu

✔️ ilustrowanie dźwięków poprzez różne formy działalności dziecka (np.naśladowanie wiatru , deszczu, burzy za   pomocą  gniecenia gazety) 

✔️ rozpoznawanie osób po głosie („zgadnij, kto cię woła”)

✔️ wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków ze względu na ich natężenie (głośno-cicho)

✔️ wysłuchiwanie zmian w tempie słyszanych dźwięków (szybko- wolno)

✔️ wysłuchiwanie i powtarzanie dźwięków tworzących układy rytmiczne np. podczas klaskania, tupania

✔️ rozpoznawanie i przeliczanie dźwięków dochodzących z otoczenia

✔️ zabawy z instrumentami: bębenek, cymbałki itp.

✔️ śpiewanie piosenek z jednoczesnym naśladowaniem gestów, powtarzanie rymowanek

✔️ ćwiczenia słuchu fonematycznego: analizy i syntezy sylabowej, wysłuchiwanie głosek w nagłosie i wygłosie. 

4. Stymulacja rozwoju mowy

✔️ gimnastyka języka przed lustrem np. wysuwanie, wsuwanie języka

✔️ ćwiczenia oddechowe typu: zdmuchiwanie świeczki, dmuchanie na papierek, piłeczkę itp.

✔️ zachęcanie do mówienia w sytuacjach codziennych

✔️ wyszukiwanie na obrazkach elementów wskazanych przez dorosłego, powtarzanie nazw oraz prostych zdań np.  „chłopiec szuka piłki” itp.

✔️ wykorzystywanie gestów podczas nauki wierszy i piosenek

✔️ nazywanie przedmiotów i sytuacji podczas codziennych czynności

✔️ ćwiczenia dźwiękonaśladowcze np. naśladowanie odgłosów zwierząt

✔️ układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie treści obrazków.  

5. Pobudzenie aktywności poznawczej dziecka

✔️ pobudzenie rozwoju pamięci dowolnej poprzez utrwalanie informacji o sobie

✔️  rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni
✔️ rozpoznawanie, nazywanie czynności wykonywanych przez dziecko i inne osoby

✔️ wprowadzanie, utrwalanie nazw kolorów podstawowych i pochodnych

✔️ wprowadzanie, utrwalanie nazw wybranych owoców, warzyw, zwierząt domowych, , leśnych i egzotycznych

✔️ utrwalanie nazw figur geometrycznych

✔️ rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach w możliwie szerokim zakresie

✔️ wprowadzanie nazw aktualnej pory roku i jej cech charakterystycznych

✔️ łączenie na zasadzie przedmiot- czynność oraz przedmiot- czynność- zawód – układanie obrazków wg czynności następujących po sobie (plan dnia, historyjki obrazkowe)

✔️ stymulacja myślenia przyczynowo- skutkowego: „Co wydarzyło się potem?”. 

6. Budzenie wiary we własne możliwości i umiejętności

✔️ zabawy i ćwiczenia wynikające z zainteresowań dziecka („co lubię”, „co potrafię”)

✔️ rozwijanie sposobu komunikacji werbalnej dziecka

✔️ doskonalenie czynności samoobsługowych, zachęcanie do samodzielnego podejmowania decyzji w zabawie

✔️ zachęcanie do samodzielnego odkładania rzeczy na miejsce, korzystania z toalety, jedzenia i ubierania

✔️ chwalenie dziecka za najmniejsze nawet postępy, podkreślanie mocnych stron dziecka.  

7. Rozwijanie sfery społeczno- emocjonalnej

✔️ zabawy w grupie dzieci

✔️ nauka wygrywania i przegrywania podczas gier typu ściganki, memo itp.

✔️ ustalanie i przestrzeganie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy

✔️ zwracanie uwagi na potrzeby innych ludzi, kształtowanie empatii poprzez zabawy naśladowcze typu „lustro”

✔️ zabawy tematyczne np. w dom lub przedszkole

✔️ wzbogacanie rysunku postaci („to jestem ja i tak wyglądam”)

✔️ nazywanie różnic i podobieństw między sobą i innymi np. wszyscy lubimy jeść lody
✔️ rozwijanie umiejętności rozpoznawania wybranych emocji (zabawy naśladowcze, zabawy mimiczne)

✔️ rozpoznawanie emocji na zdjęciach i symbolach ( np. z wyd. Harmonia)

✔️ słuchanie bajeczek terapeutycznych np. M. Molickiej.  

Przejdź do treści