
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone przez pedagoga, terapeutę pedagogicznego, dostosowywane są do indywidualnych możliwości i predyspozycji dzieci. Zawsze związane są ze stymulacją ogólnorozwojową, rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, rozwijaniem sprawności manualnej, a także wspomaganiem rozwoju emocjonalno – społecznego.
Poniżej przedstawiam wybrane propozycje zabaw i ćwiczeń rozwijających sprawność manualną, grafomotorykę, percepcję wzrokową, percepcję słuchową, mowę i myślenie oraz stymulujących rozwój poznawczy , społeczny i emocjonalny dzieci.
1. Ćwiczenie sprawności manualnej, grafomotoryki
✔️ gniecenie gąbki, piłeczki
✔️ wyczuwanie różnych powierzchni, dotykanie, odgadywanie, co jest w woreczku
✔️ ugniatanie papierowych kul
✔️ zabawy konstrukcyjne np. budowanie z klocków
✔️ przewlekanie sznurka przez otwory
✔️ wkładanie guzików do skarbonki
✔️ malowanie całą dłonią dużych powierzchni
✔️ lepienie z mas plastycznych z dodatkiem kaszy, ryżu itp.
✔️ zabawy klamerkami/ spinaczami- przenoszenie drobnych elementów, dopinanie
✔️ dorysowywanie brakujących elementów (np. z: J. Baran, „Terapia zabawą”)
✔️ rysowanie pod dyktando
✔️ wycinanie: dowolne, po linii, cięcie pasków
2. Ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć wzrokową oraz koordynacje wzrokowo- ruchową
✔️ wyszukiwanie przedmiotów w najbliższym otoczeniu
✔️ wskazywanie i rozpoznawanie figur geometrycznych (np. gra „Figuraki”)
✔️ naśladowanie czynności wykonywanych przez drugą osobę „zabawa w lustro”
✔️ dobieranie par jednakowych przedmiotów, obrazków (układanki typu „Memory”)
✔️ wyszukiwanie par obrazków, które do siebie pasują lub tworzą całość (np. pies buda, korona- pień drzewa)
✔️ „czego brakuje?”- zapamiętywanie układu obrazków
✔️ układanie puzzli
✔️ zabawy konstrukcyjne wg podanego wzoru (np. budowanie wieży z klocków wg wzoru)
✔️ porównywanie dwóch podobnych zabawek pod względem cech podobnych i różniących
✔️ układanie prostych ciągów rytmicznych (dwa elementy np kot, pies, kot, pies..)
✔️ układanie klocków wg określonej zasady np koloru
✔️ odwzorowywanie prostych symboli, znaków oraz szlaczków
✔️ rysowanie, malowanie kredą, farbą linii pionowych, poziomych, ukośnych falowanych na wzorze.
3. Ćwiczenia percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo- ruchowej
✔️ rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków- głosu i źródła dźwięku np szelest gazety, kapanie wody z kranu
✔️ ilustrowanie dźwięków poprzez różne formy działalności dziecka (np.naśladowanie wiatru , deszczu, burzy za pomocą gniecenia gazety)
✔️ rozpoznawanie osób po głosie („zgadnij, kto cię woła”)
✔️ wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków ze względu na ich natężenie (głośno-cicho)
✔️ wysłuchiwanie zmian w tempie słyszanych dźwięków (szybko- wolno)
✔️ wysłuchiwanie i powtarzanie dźwięków tworzących układy rytmiczne np. podczas klaskania, tupania
✔️ rozpoznawanie i przeliczanie dźwięków dochodzących z otoczenia
✔️ zabawy z instrumentami: bębenek, cymbałki itp.
✔️ śpiewanie piosenek z jednoczesnym naśladowaniem gestów, powtarzanie rymowanek
✔️ ćwiczenia słuchu fonematycznego: analizy i syntezy sylabowej, wysłuchiwanie głosek w nagłosie i wygłosie.
4. Stymulacja rozwoju mowy
✔️ gimnastyka języka przed lustrem np. wysuwanie, wsuwanie języka
✔️ ćwiczenia oddechowe typu: zdmuchiwanie świeczki, dmuchanie na papierek, piłeczkę itp.
✔️ zachęcanie do mówienia w sytuacjach codziennych
✔️ wyszukiwanie na obrazkach elementów wskazanych przez dorosłego, powtarzanie nazw oraz prostych zdań np. „chłopiec szuka piłki” itp.
✔️ wykorzystywanie gestów podczas nauki wierszy i piosenek
✔️ nazywanie przedmiotów i sytuacji podczas codziennych czynności
✔️ ćwiczenia dźwiękonaśladowcze np. naśladowanie odgłosów zwierząt
✔️ układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie treści obrazków.
5. Pobudzenie aktywności poznawczej dziecka
✔️ pobudzenie rozwoju pamięci dowolnej poprzez utrwalanie informacji o sobie
✔️ rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni
✔️ rozpoznawanie, nazywanie czynności wykonywanych przez dziecko i inne osoby
✔️ wprowadzanie, utrwalanie nazw kolorów podstawowych i pochodnych
✔️ wprowadzanie, utrwalanie nazw wybranych owoców, warzyw, zwierząt domowych, , leśnych i egzotycznych
✔️ utrwalanie nazw figur geometrycznych
✔️ rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach w możliwie szerokim zakresie
✔️ wprowadzanie nazw aktualnej pory roku i jej cech charakterystycznych
✔️ łączenie na zasadzie przedmiot- czynność oraz przedmiot- czynność- zawód – układanie obrazków wg czynności następujących po sobie (plan dnia, historyjki obrazkowe)
✔️ stymulacja myślenia przyczynowo- skutkowego: „Co wydarzyło się potem?”.
6. Budzenie wiary we własne możliwości i umiejętności
✔️ zabawy i ćwiczenia wynikające z zainteresowań dziecka („co lubię”, „co potrafię”)
✔️ rozwijanie sposobu komunikacji werbalnej dziecka
✔️ doskonalenie czynności samoobsługowych, zachęcanie do samodzielnego podejmowania decyzji w zabawie
✔️ zachęcanie do samodzielnego odkładania rzeczy na miejsce, korzystania z toalety, jedzenia i ubierania
✔️ chwalenie dziecka za najmniejsze nawet postępy, podkreślanie mocnych stron dziecka.
7. Rozwijanie sfery społeczno- emocjonalnej
✔️ zabawy w grupie dzieci
✔️ nauka wygrywania i przegrywania podczas gier typu ściganki, memo itp.
✔️ ustalanie i przestrzeganie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy
✔️ zwracanie uwagi na potrzeby innych ludzi, kształtowanie empatii poprzez zabawy naśladowcze typu „lustro”
✔️ zabawy tematyczne np. w dom lub przedszkole
✔️ wzbogacanie rysunku postaci („to jestem ja i tak wyglądam”)
✔️ nazywanie różnic i podobieństw między sobą i innymi np. wszyscy lubimy jeść lody
✔️ rozwijanie umiejętności rozpoznawania wybranych emocji (zabawy naśladowcze, zabawy mimiczne)
✔️ rozpoznawanie emocji na zdjęciach i symbolach ( np. z wyd. Harmonia)
✔️ słuchanie bajeczek terapeutycznych np. M. Molickiej.