Dzieci rodzą się z predyspozycją do rozwoju mowy, jednak to jego otoczenie (rodzice, dziadkowie, grupa pzredszkolana, nauczyciele) stymulują rozwój mowy i kształtują ją. Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko musi nauczyć się jej od osób ze swojego najbliższego otoczenia.
Na podsumowanie kolejnego roku wspólnej terapii logopedycznej- krótkie przypomnienie, co jest normą w rozwoju mowy:
– do 2. r.ż. dziecko może zamieniać l na j
– do 3. r.ż. zamienia k na t, g na d
– do 4. r.ż. zamienia s, z, c, dz na ś, ź, ć, dź
– do 5. r.ż. zamienia sz, ż, cz, dż na s, z, c, dz
– do 6. r. ż. zamienia r na l
![Obraz może zawierać: tekst „Pomóż dziecku dojść na sam szczyt rozwoju mowy! Zabawy tematyczne Zabawki grające Wspólne czytanie Interakcja drugim człowiekiem Wysokie technologie Smoczek Okres swoistej mowy dziecięcej (3.-7.r.ż.) Okres zdania (2.-3. .ż.) Okres wyrazu (12-18 m.ż.) Okres melodii (od urodzenia do 1.r.ż.) PANILOGOPEDYCZNA PAULINA MISTAL”](https://scontent.fwaw7-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/p843x403/127911239_735397107062674_4317955883111860831_o.png?_nc_cat=109&ccb=2&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=j6R0IBfm8UgAX_whEgN&_nc_ht=scontent.fwaw7-1.fna&_nc_tp=30&oh=f28078837e015d8b8ef523dcd40514f6&oe=601080D2)