Autonomia dziecka

Często przy okazji mówienia o autonomii dziecka, opowiada się, pewnie znanej sporej większości osób, bajkę o Złotowłosej i trzech niedźwiadkach.
(kliknij, żeby obejrzeć bajkę :))

Autonomia to samostanowienie, niezależność. Myślę, że każdy rodzic, wychowawca, jak i nauczyciel pragnie wychować i pomagać dzieciom w rozwijaniu samodzielności, by stali się niezależni i zaradni w dorosłym życiu.
Zdarzają się, sytuacje, kiedy patrzymy na to, co robi dziecko i boimy się, że coś sobie zrobi, że sobie nie poradzi, że to, czego się podejmuje jest dla niego za trudne. Tym samym hamujemy dążenie dziecka do niezależności.

Właśnie w tym momencie, czas na porównanie dziecka ze Złotowłosą 😉 Bohaterka bajki poszukiwała dla siebie najlepszej możliwej opcji, tak jak najbardziej wygodnego łóżka – tak samo dzieci, wybierają te aktywności, które w największym stopniu i najlepiej zaspokajają ich potrzebę rozwoju. To taka naturalna umiejętność dziecka, że wybiera takie zadania, które wykona, a nie spowodują u niego frustracji, tylko sukces.

Mimo że powinniśmy pozwalać dziecku na samodzielność i autonomię, to oczywiście, jako dorośli jesteśmy odpowiedzialni za to, by dziecko znało granice, wiedziało, jakie zasady panują i rozwijało się w bezpiecznym środowisku. Dobrze, jeśli zasady są umieszczone w widocznym miejscu i są co jakiś czas przypominane, np. Najpierw obowiązki, a potem rozrywka.

Kiedy sami jesteśmy zaniepokojeni zadaniem dziecka, boimy się, że sobie nie poradzi, nie wyręczajmy dziecka z powodu naszego strachu – zapewnijmy mu w zamian minimum, które jest potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Przykładowo – kiedy wchodzi po drabinkach i nie wie, co dalej, nie bierzmy dziecka na ręce i nie przenośmy go, ale zaoferujmy mu pomoc, bądźmy przy nim, podpowiadajmy i dopingujmy w próbach.

Daj sobie 17 sekund, kiedy widzimy, że dziecko męczy się przy jakiejś aktywności i obawiamy się, że może nie poradzić, zanim zaczniemy działać i np. je wyręczać policzmy do 17 sekund. Ten czas może wiele zmienić, a dziecko w tym czasie może dojść samodzielnie do sposobu rozwiązania problemu.