Zwykle dzieci lubią malować i kolorować, warto je do tego zachęcać, nie tylko, bo to dobry sposób na spędzanie czasu i bo dziecko zajmie się sobą przez chwilę. Rysowanie to poznawanie kolorów, to nauka kształtów oraz ćwiczenie pamięci. Dzięki rysowaniu i malowaniu dzieci rozwijają swoją kreatywność.
A jako psycholog, oczywiście nie potrafię nie wspomnieć o tym, że rysowanie jest świetnym sposobem dla dzieci, którzy nie potrafią albo nawet nie przepadają za wyrażaniem swoich uczuć czy mówieniem o emocjach.
Najlepiej, gdy od samego początku włączamy też w takie proste czynności – samodzielność. Nie wyrzucajmy kredek z pudełka, dziecko samo powinno wyjmować i wkładać kredki do pudełka, ćwicząc przy okazji koordynację oraz zręczność. Temperowanie na początku może okazać się trudne, ale jest doskonałym ćwiczeniem doskonalącym motorykę małą.
Kolorując i rysując, uczą się prawidłowego trzymania, ćwiczą siłę swoich rączek i budują wytrzymałość, która przyda im się, gdy już pójdą do szkoły i będą musiały uczyć się pisania, co może być dla nich wymagające.
Dzieci odkrywają też poniekąd świadomość przestrzenną, która również będzie im potrzebna w późniejszej nauce pisania, przy trzymaniu się linijek czy kratek. No i oczywiście chyba dosyć popularna koordynacja ręka-oko, szczególnie, kiedy dzieci mają okazję kolorować drobne i wymagające elementy.
Ogromną zaletą twórczości jest to, że dzieci wyrażają za pomocą kolorowania swój świat – to, co usłyszały, co robiły czy to, co zobaczyły w ulubionej bajce. Już koło 4 roku życia dzieci zaczynają malować realnie – konkretne przedmioty czy ludzi, których da się rozpoznać 🙂
Bardzo dobrze, kiedy dzieci poznają różne przybory, nie tylko zwykłe ołówkowe kredki, ale też świecowe, farby, a nawet węgiel – wtedy poznaje między nimi różnice i pobudza swoją motywację do odkrywania i dowiadywania się.
A na zakończenie – coś, co stanowi bardzo znaczącą część mojej pracy: daje dziecku poczucie skuteczności, wzmacnia poczucie własnej wartości. Dziecko dostrzega, że coś tworzy, że mu się udaje, warto też chwaląc rysunek, pamiętać o zaznaczeniu i docenieniu wkładu siły i zaangażowania w wykonaną pracę.