Czym jest talent? Często komentujemy, że dzieci mają talent matematyczny albo są utalentowani muzycznie. A to takie trochę ograniczanie tych talentów. Bo talent to tak naprawdę siła. Siła, która może się objawić w różnych obszarach, można ją wykorzystać w różnych działalnościach.
Instytut Gallupa stworzył listę dziecięcych talentów, a wśród nich:
– osiąganie (ambitny, staranny, aktywny, pełen energii)
– rywalizacja (porównywanie się z innymi, nastawiony na wynik)
– troska o innych (dobry, uczynny, miły, przyjacielski)
– pewność siebie (pewny, lubiący kontrolować)
– niezawodność (odpowiedzialny, lojalny)
– odkrywczość (naukowiec, lubi zadawać pytania)
– wizjoner (marzyciel i kreatywny)
– organizacja (lubi szczegóły, kolejność i plany)
– obecność (gwiazda, wszędzie go pełno, podziwiany)
– nastawienie na relacje (przyjaciel, lubi gry zespołowe)
Podstawą do tego, aby w ogóle odkryć talent u dziecka jest uważność i baczna obserwacja dziecka, co wykazuje podczas swobodnego zachowania, zabawy i na co dzień, oczywiście.
- Jeśli widzimy pasję i zainteresowanie w dziecku, ekstra, że chce chodzić na tańce, balet, czy do klubu pograć w piłkę nożną. Jednak ważnym pytaniem, które powinniśmy zadać jest to, co najbardziej lubi w tych aktywnościach? Może to, że spotyka się z przyjaciółmi albo planowanie czy taktykę? Może się okazać, że to, co sprawia mu największą przyjemność będzie mógł bardziej rozwijać w zupełnie innej aktywności, podczas innych zajęć.
- Tak, jak dorośli, tak i dzieci – lubią czasem próbować różnych rzeczy i różnych aktywności. Złość czy zniecierpliwienie nie jest dobrą odpowiedzią na chęć dziecka zmiany zajęć pozalekcyjnych czy ciągłe przeskakiwanie z jednego zainteresowania na drugie.
- Jeśli już odkryjemy, w czym drzemie siła dziecka, warto w nią inwestować i proponować dziecku takie zajęcia i aktywności, które w jak największym stopniu będą ją wspierać. W tym wieku dzieci potrzebują wsparcia i podawania możliwości rozwoju i wykorzystywania tej siły. W ciągu codziennych działań i obowiązków z pewnością również będzie można znaleźć mnóstwo okazji do czerpania z siły dziecka.
Bo talent to wcale nie jest to, w czym dziecko dobrze i super radzi sobie w przedszkolu czy w szkole, to osiągnięcia w nauce.
Podczas różnych aktywności warto zadawać pytania, w stylu, co sprawia dziecku największą przyjemność w danej aktywności, nawet takie pytanie, które często zadajemy ot tak – kim chciałby/chciałaby zostać w przyszłości? Pytania dotyczące tego, jak troszczyć się o innych, pytanie o pomysły i zapraszanie do tego, by dziecko było samodzielne w wyborach (oczywiście wybór przed którym stawiamy dziecko powinien być dopasowany do jego wieku – wybór tego, np. co zje cała rodzina na obiad może być zbyt duży dla malucha :)) W czym chciałbyś/chciałabyś być lepszy/lepsza? Kto w ostatnim czasie powiedział dziecku coś dobrego? Co dobrego dziecko zrobiło w ostatnim czasie?
Zauważanie szczegółów – tego, że dziecko denerwuje się, kiedy nie pozwalamy mu podjąć jakiejś decyzji, stresowanie się i zamartwianie, kiedy widzi coś smutnego czy płaczącego człowieka. Każda reakcja dziecka na jakąś sytuację może być dla nas podpowiedzią.
Kumulujące się podpowiedzi mogą stworzyć kierunek – do którejś z wymienionych powyżej sił, a te drobne reakcje w zwykłych sytuacjach to prawdopodobnie przejawy jego siły 🙂