Jesienna pogoda…19.10

Drodzy Rodzice!

W związku z sytuacją, w jakiej się znaleźliśmy, przez najbliższe 5 dni na naszej stronie umieszczać będę przykładowe zadania, które mogą Państwo wykonywać z dziećmi w domu. Obejmują one tematy, które zostały przewidziane w planie miesięcznym i które byłyby realizowane przez w przedszkolu.

Dzisiaj Kochane dzieci zajmiemy się jesienną pogodą….

  1. Na początek proszę o rozwiązanie zagadek związanych ze zdrowiem i higieną.
  • Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni, a brudne ręce w czyste zamieni. (mydło)
  • Do suchej nitki moknie nieraz, gdy po kąpieli nim się wycierasz. (ręcznik)
  • Dziurki w niej, jak w serze. Żyła w morzu na dnie. Do wanny ją bierzesz, bo umie myć ładnie. (gąbka)
  • Używasz go często, wieczorem i rano. Przypomina przedmiot, którym grabią siano. (grzebień)
  • Pieni się płyn z butelki. Zamienia się w bąbelki. Nieraz głowę ci zmywa. Czy wiesz, jak się nazywa? (szampon)
  • Schowała się w tubie − używać jej lubię, a i mała szczotka chętnie się z nią spotka. (pasta do zębów)
  • Co to jest − na pewno wiesz. Najeżona jest jak jeż. Lecz nikogo nie ukłuje, tylko zęby wyszoruje. (szczotka do zębów)
  • Służy do picia, służy do mycia, bez niej na ziemi nie byłoby życia. (woda)
  • Może lecieć albo kapać tylko chusteczka pomoże ci go złapać.   (katar)

2. Chusteczka – zabawa z chusteczką – usprawnianie aparatu oddechowego i nabywanie umiejętności korzystania z chusteczki podczas kataru. Dziecko otrzymuje jednorazową chusteczkę, którą rozkłada przed sobą, dmuchaj w nią, podrzuca i łapie, wydmuchuje nos i wyrzuca do kosza.

3. Posłuchajcie wiersza „Katar” J. Brzechwy…Proszę o wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów.

  • terpentyna – specyfik na bolesne dolegliwości , jest mieszaniną pochodzącą od żywic oraz olejków eterycznych. Najczęściej pozyskuje się go z sosny, a także świerku. Terpentyna odznacza się charakterystycznym zapachem.
  • Rejent to dawne określenie notariusza, Notariusz na co dzień zajmuje się sporządzaniem dokumentów (spadków, darowizn).

Rozmowa   z   dzieckiem   na   temat   zachowania   postaci   występujących   w   wierszu,   przenoszeniu choroby,  minimalizowaniu  ryzyka   przenoszenia  się  wirusów   i  bakterii  (używanie  chusteczek, zasłanianie buzi podczas kaszlu i kichania).

Na koniec…Zapraszam do obejrzenia „Domowego przedszkola”, które nawiązuje do dzisiejszego tematu.

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,spotkal-katar-katarzyne-pij-mleko-przedszkolaku,34107

Zaplanujcie każdy dzień tak, żeby był czas na wspólne zabawy i samodzielną pracę.

Wykorzystujcie codzienne czynności do zabaw edukacyjnych, np.:

  • podczas nakrywania do stołu przeliczajcie sztućce, talerze, dodatki
  • rozkładając naczynia na stole, opisujcie, gdzie je kładziecie, np. kładę widelec po prawej stronie talerza, stawiam kubek nad talerzem
  • przygotowując potrawy, odmierzajcie ilość produktów, ich wagę, liczbę wsypywanych łyżek itp.
  • wycierając kurze, opisujcie sprzęty, które czyścicie, np. wycieram szafkę, która jest drewniana, biała, niska, gładka, śliska, błyszcząca…
  • sprawdzajcie w kalendarzu, jaki jest dzień tygodnia, jak nazywał się dzień wczorajszy,
    jaki dzień tygodnia będzie jutro
  • uzupełniajcie wspólnie kalendarz pogody, zawsze o tej samej porze, np. po śniadaniu,
    a na koniec tygodnia omawiajcie obserwacje
  • segregujcie ubrania przygotowane do prania ze względu na rodzaj, kolor, wielkość, właściciela
  • podczas porządków albo w drodze na zakupy bawcie się w rymy słowne albo łańcuszek wyrazowy (ostatnia litera wyrazu jest pierwszą literą kolejnego, np. las, sukienka, album, meta)
  • na spacerze pobawcie się w „Moje oko pyta, co?” – jedna osoba wybiera w myślach przedmiot w zasięgu wzroku, druga zadaje pytania i zgaduje; można odpowiadać tylko „tak” lub „nie”.

Pozdrawiam