Jak powstaje papier? 23.10

Dzień dobry Wiewióreczki… 🙂 Na początek przypomnijcie sobie budowę drzewa.

1.Tajemnice drzewa – opowiadanie

Rodzic zachęca dziecko do rozmowy na temat drzew, omówienie budowy drzewa…(drzewo jako mieszkanie dla zwierząt, schronienie przed słońcem, drzewo żywiciel – dające owoce itp.).

Następnie opowiada:

Drzewa w lasach spełniają jeszcze jedną bardzo ważną rolę. To dzięki nim w przedszkolu i w domu możemy rysować obrazki na kartkach, czytać i oglądać ulubione książki i komiksy, składać samoloty z papieru i układać puzzle! Otóż papier, który jest do tego potrzebny, produkuje się właśnie z drzew, a dokładnie z drewna. Kiedy drzewo jest już wystarczająco duże, drwale ścinają je ponad korzeniami. Następnie odcinają wszystkie gałęzie  i same pnie drzew przewożą do fabryki papieru, czyli papierni. Tutaj w fabryce ściąga się korę i takie drewno sieka się na drobne kawałki. Powstaje masa, do której dodaje się różne składniki, m.in. barwnik, który decyduje, jaki papier będzie miał kolor. To wszystko jest mieszane w bardzo dużym naczyniu, które nazywamy kadzią. Taka masa papiernicza jest następnie rozkładana na olbrzymich sitach, gdzie schnie i jest rozwałkowywana. Gotowy papier zwijany jest w duże bele. Takie bele można pociąć na arkusze papieru.

Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania: Jak wygląda drzewo? Kto ścina drzewa w lesie? Gdzie przewożone są pnie? Co się dzieje z drewnem w papierni?

2.Rodzic pokazuje (nie po kolei) ilustracje do historyjki obrazkowej (ścinanie drzewa w lesie; pień bez kory rozdrabniany na drobne kawałki; mieszanie masy papierowej w kadzi; rozkładanie masy na sitach i prasowanie; zwijanie papieru w bele). Dziecko z rodzicem wspólnie ustala kolejność i dziecko opowiada, co się dzieje na poszczególnych obrazkach.

3.Papier z drzewa i papier z papieru – zabawa w klasyfikowanie.

Na dywanie rozłożone są dwie obręcze (może być sznurek). Nad pierwszą umieszczona jest fotografia drzewa, nad drugą – zdjęcie niebieskiego kontenera na papier.

Rodzic wyjaśnia, że zużyty papier można wrzucać do specjalnych koszy na śmieci, ponieważ może on być wykorzystany ponownie do produkcji nowego papieru. Taki zużyty papier nazywamy makulaturą. Dzięki temu, że stary papier jest ponownie używany, wycina się mniej drzew. Papier, który został wyprodukowany ze starego papieru, nie może być już biały, ale można go wykorzystać do produkcji kartonów, szarego papieru itd. Z dużego kartonowego pudła dzieci kolejno wyciągają jeden przedmiot i umieszczają go w odpowiedniej obręczy. Przykładowe przedmioty do klasyfikowania:

  • papier produkowany z drewna: książka z białymi kartkami, papier śniadaniowy, kartki do rysowania, kartka urodzinowa, witraż z bibuły, karty do gry, kalendarz ścienny, kolorowy papier do pakowania, papierowe foremki na babeczki, zakładka do książki;
  • papier produkowany z makulatury: duże pudło kartonowe, pudełko na buty, szary papier toaletowy, książka z szarymi stronami, tekturowe opakowania na jajka, szary papier pakowny, tektura falista, ręczniki papierowe, szara torba na prezenty, pudło kartonowe, pudełko na buty, szary papier toaletowy, książka z szarymi stronami, tekturowe opakowania na jajka, szary papier pakowny, tektura falista, ręczniki papierowe, szara torba na prezenty.

4.„Drzewo – papier” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się na swobodnie po pokoju. Na hasło rodzica: „drzewo” – dziecko stoi na dywanie, podnosi ręce do góry i porusza nimi na boki. Na hasło „papier” – kładzie się na dywanie i zastyga w  bezruchu. Zabawę powtarzamy 5-krotnie.

Zachęcam również do obejrzenia filmiku o powstawaniu papieru. Interesujący nas fragment trwa od minuty 9:55.

Pozdrawiam!!!