Co kryje w sobie las? 26.10

Na początek zagadka:

W nim rosną drzewa,

w nim ptaki śpiewają.

W nim małe i duże

zwierzęta mieszkają (las).

Dzisiaj miałam w planie wycieczkę do lasu ale nic nie stoi na przeszkodzie abyście wybrali się do lasu z rodzicami. Głównym celem wizyty w lesie jest przybliżenie Wam środowiska przyrodniczego, jakim jest las.  Spędźcie miło czas na świeżym, zdrowym powietrzu w otoczeniu pięknej, malowniczej przyrody leśnej.

1.Rodzic zabiera dziecko na spacer do lasu. Pamiętajmy o tym, że….

Las to gościnny, zielony dom. Zaprasza wszystkich do siebie. Powinniśmy zachowywać się w nim prawidłowo. Oto zasady prawidłowego zachowania
w lesie (dziecko podaje zasady):
– nie wolno krzyczeć
– nie wolno śmiecić i niszczyć przyrody,
– nie wolno zrywać roślin
– nie wolno płoszyć zwierząt
Dziecko wsłuchuje się w odgłosy lasu, próbując rozpoznać niektóre dźwięki. Stara się opisać zapach lasu…

2.Zwrócenie uwagi dzieci na warstwową budowę lasu:
– ściółka leśna: najniższa warstwa lasu – igły, liście z drzew, gałązki; w warstwie tej żyją ślimaki i owady np. mrówki,
– runo leśne: mchy, paprocie, jagody, grzyby; w warstwie tej żyją motyle, ważki, żaby, zaskrońce, sarny, dziki,
– podszyt: młode drzewa i krzewy; w warstwie tej żyje dużo owadów,
– korony drzew: w warstwie tej żyją ptaki, małe ssaki takie jak wiewiórki

3.Podczas obserwacji dziecko nazywa znane rośliny: podaje nazwy drzew (rozróżnia drzewa liściaste i iglaste), krzewów, małych roślin runa leśnego (wykorzystanie szkieł powiększających).

 4.Zwierzęta leśne . Jakich znamy mieszkańców lasu i czym oni się żywią:
Zając – trawa, korzonki, kora drzew.
Dzik – trawa, żołędzie, szyszki, mech, korzonki.
Sarna – trawa, młode pędy drzew liściastych i krzewów.
Wiewiórka – orzechy laskowe, żołędzie, szyszki.
Dzięcioł – małe robaki, które wydziobuje z pod kory lecząc drzewa.
Mrówki – wszelkiego rodzaju odpadki – sprzątacze lasu.

5.Zabawy badawcze- dziecko wybiera swoje drzewo i dokładnie je „bada” za pomocą wszystkich zmysłów:
– wzroku
– dotyku
– słuchu
– zapachu,
a swoje spostrzeżenia omawia z rodzicem.

Zabawy badawcze:

  • Czy drzewo pachnie – co ci ten zapach przypomina?
    • Czy pień jest gładki czy też chropowaty?
      (dodatkowo rozdaję kartki i kredki a zadaniem dzieci jest narysowanie faktury kory drzewa).
    • Czy drzewo jest wysokie, czy niskie i jakie ma kolory? (drzewo iglaste – igły, czy drzewo liściaste – liście).
    • Zbieranie okazów do kącika przyrody.
    • Sprawdzenie poprzez przytulenie, czy drzewo żyje?
    • Obserwacja za pomocą szkła powiększającego roślin i najmniejszych mieszkańców lasu (np. mrówek).
    • Wysłuchiwanie odgłosów lasu (próba rozszyfrowania dźwięków).
  • 6. Zabawy ruchowe z zachowaniem ciszy – przypomnienie dziecku, że las to dom zwierząt, a my jesteśmy gośćmi.
  • Zastosowanie ćwiczeń oddechowych – zwrócenie uwagi na świeże powietrze bez kurzu i zapachu spalin.
  • W czasie wolnym dziecko układa dowolne kompozycje z leśnych okazów.
  • Zwrócenie uwagi na kolorystykę lasu.
  • Próba odpowiedzi na pytanie: jakie korzyści mamy z lasu?
  • Świeże powietrze – odpoczynek
  • Cisza i spokój – odpoczynek
  • Drewno – np. do produkcji mebli
    – do wyrobu papieru
  • Pożywienie
    – grzyby
    – jagody

Na zakończenie wycieczki….Dzieci zbierają materiał przyrodniczy: liście, patyczki, igły, żołędzie, kawałki kory, szyszki, suche trawy.

  • Leśny obrazek – układanie kompozycji z materiału przyrodniczego.

Potrzebne wam będzie: duży karton, materiał przyrodniczy przyniesiony z lasu, kartki, kredki, nożyczki, klej, plastelina

Dziecko mocuje materiał przyrodniczy przyniesiony z lasu do kartonu za pomocą kleju lub plasteliny.

Dodaje elementy z plasteliny (np. grzyby). Dokleja narysowane na osobnych kartkach i wycięte zwierzęta żyjące w lesie.

Przyjemnej zabawy!!!