Zadania realizowane w przedszkolu – Październik

                 TEMAT KOMPLEKSOWY: „Jest chłodno i deszczowo” realizowany od                 04.10.2021-08.10.2021r

Umiejętność ogólna:

– dostrzeganie zmian w pogodzie, obserwacja zmieniającej się pogody.

Piosenka :” Małe czerwone jabłuszko”

muzyka i słowa D i K. Jagiełło Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
Ref. Za rączki się trzymają
i w koło obracają (x2) Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Ref. Jabłuszko podskakuje
a gruszka przytupuje (x2) Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Ref. W rączki klaszcze jabłuszko
razem z dojrzałą gruszką (x2) Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Ref. Biegną sobie dokoła,
jabłuszko gruszkę woła (x2)

TEMAT KOMPLEKSOWY: „Jesienne zwierzęta”

Umiejętność ogólna:

– dostrzeganie zmian w świecie zwierząt, wraz z kolejną porą roku

Zabawa paluszkowa „Grzybki”

W lesie grzyby sobie rosły.

     (dłoń zamknięta w pięść)

Nagle wszystkie się podniosły.

     (otwieramy wszystkie palce)

Ujrzały zająca.

Wszystkie się schowały.

Tylko nie ten mały.

    (zamykamy palce oprócz najmniejszego)

Przyszedł zając, ugryzł go,

    ( łapiemy małego paluszka – grzybka)

Wszystkie grzyby mówią: „Sio!”

    ( machamy odganiając zajączka)

J. Brzechwa „Jeż”

Idzie jeż, idzie jeż,
Może ciebie pokłuć też!

Pyta wróbel: „Panie jeżu,
Co to pan ma na kołnierzu?”

„Mam ja igły, ostre igły,
Bo mnie wróble nie ostrzygły!”

Idzie jeż, idzie jeż,
Może ciebie pokłuć też!

Zoczył jeża młody szczygieł:
„Po co panu tyle igieł?”

„Mam ja igły, ostre igły,
Żeby kłuć niegrzeczne szczygły!”

Sroka też ma kłopot świeży:
„Po co pan się tak najeżył?”

„Mam ja igły, ostre igły,
Będę z igieł robił widły!”

Wzięła sroka nogi za pas:
„Tyle wideł! Taki zapas!”

W dziesięć chwil już była na wsi:
„Ludzie moi najłaskawsi,

Otwierajcie drzwi sosnowe,
Dostaniecie widły nowe!”

TEMAT KOMPLEKSOWY:

”Każdy ma swój domek”

Realizowany 18.10.2021-22.10.2021

Umiejętność ogólna:

– poznaje nazwy wybranych domów i ich mieszkańców.

 Opowiadanie B. Gorajska „Nowy dom”

Lalka Zosia siedziała wygodnie na kanapie obok misia i przysłuchiwała się prowadzonej

przez Hanię i Olę rozmowie.

– Wiesz – powiedziała Hania – niedługo przeprowadzimy się do nowego domu. Tata zbudował go wspólnie z dziadkiem. Wczoraj przywieziono nowe meble. Do kuchni takie śliczne zielone szafki, lodówkę i kuchenkę. Do mojego pokoju tata wstawił nową kanapę,

szafę i biurko. Mama obiecała, że będę mogła zabrać ze sobą wszystkie zabawki i książki. Obok mojego pokoju jest duża łazienka, którą dziadziuś wyłożył różowymi kafelkami. Wszyscy cieszymy się na myśl, że już niedługo zamienimy nasz jeden ciasny pokój na duży dom, w którym znajdzie się miejsce na pokój dla gości i sypialnię dla rodziców. Jak przeprowadzimy się na Klonową, zaproszę cię do mnie – powiedziała Hania do Oli. Na pewno trafi sz. Nasz dom ma żółte ściany, duże okna i drzwi z szybką. Ola, która słuchała opowieści Hani, spytała:

– A jest winda w twoim bloku?

– Nie – odpowiedziała Hania – bo to nie jest blok mieszkalny, tylko dom.

– Ale jak wychodzimy z przedszkola, to mama mówi: „Idziemy do domu” i wjeżdżamy do góry windą – powiedziała Ola.

Pani, która słyszała rozmowę dziewczynek, wytłumaczyła im różnicę między domami, w których mieszkają.

– Dom Hani to dom jednorodzinny, bo mieszka w nim tylko rodzina dziewczynki.

Dom Oli to dom, w którym mieszka dużo rodzin.

– A czy ja mam swój dom? – szepnął do lalki Zosi siedzący obok miś.

– Pewnie, że masz. Twoim i moim domem jest przedszkole. Jest nam tu bardzo dobrze.

Mamy kuchnię, gdzie dzieci gotują dla nas różne smakołyki. Jest łazienka i wielki pokój, w którym codziennie goszczą przedszkolaki. Wszyscy nas tu lubią i troszczą się o nas – i to jest właśnie dom.

Rozmowa na temat domów Hani i Oli. Próby nazywania kolejnych pomieszczeń

znajdujących się w mieszkaniach dzieci.

– Co zmieni się u Hani?

– Jakie meble przywieziono do kuchni?

– Jakie meble tata wstawił do pokoju Hani?

– Jakiego koloru są kafelki w łazience Hani?

– Gdzie mieszka Ola?

Zabawa paluszkowa „Pieski”

Wszystkie pieski spały.     (pokazują dłoń zaciśniętą w piąstkę,)

Pierwszy obudził się ten mały.           (pokazują mały palec u dłoni,)

Mały obudził średniego,                     (odchylają średni palec -serdeczny),

który spał obok niego.

Gdy średni już nie spał,

to duży też przestał.                             (odchylają duży palec środkowy),

Trzy pieski się bawiły,

czwartego zbudziły.                             (odchylają palec wskazujący,)

Cztery pieski szczekały,

piątemu spać nie dały.                         (odchylają kciuk.)

Fragment wiersza B. Jadach „Ciepła buda dla pieska”

Biała zima dookoła,

piesek ciepłej budy woła.

Marznie nosek, marzną łapki.

Daj kawałek ciepłej szmatki.

Dzieci mają ciepło w domu

i nie marznie nic nikomu.

Zimno w budzie jest niestety,

więc przynieście nam gazety,

żeby ciepło nam tu było,

łapek, nosków nie mroziło.

Dzieci piesków posłuchały,

piękne budy zmajstrowały.

Rozmowa na temat utworu.

– Jak nazywa się domek dla psa?

– O co dzieci prosiły pieski?

– Jak dzieci pomogły pieskom?

Temat kompleksowy : Moja rodzina

Data realizacji: 25.10.2021-29.10.2021

Umiejętność ogólna:

– rozwijanie mowy i myślenia

– wzmacnianie więzi rodzinnych

-rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej

Wierszyk: ‘Jestem duży’

„Jestem duży” D.Gellner

Jestem duży, byłem mały

Wróżki mnie zaczarowały

Jakie wróżki?

Dobre wróżki  i urosły moje nóżki

I urosły moje ręce, włosów też mam chyba więcej

Patrzcie jak urosłem cały, chociaż byłem taki mały!

„Piosenka na chłodne dni”

1.

Umiem włożyć już buciki,

Kurtkę zapiąć na guziki.

Ref. Chociaż trochę chłodno dziś,

         To na spacer trzeba iść.

2.

Wkładam czapkę i sweterek,

Mogę iść już na spacerek.

Ref. Chociaż trochę chłodno dziś,

         To na spacer trzeba iść.

3.

Rękawiczki, ciepły szalik,

Zimno mi nie będzie wcale.

Ref. Chociaż trochę chłodno dziś,

         To na spacer trzeba iść.