Zadania realizowane w przedszkolu- Czerwiec

Tematyka kompleksowa:

Tydzień I : Tacy sami a jednak różni

Tydzień II:  Bezpieczne wakacje

Tydzień III: Wakacyjne podróże

Tydzień IV:  Jest już lato

TEMAT KOMPLEKSOWY: Tacy sami a jednak różni

Realizowany: 06.-10.06

Umiejętność ogólna:

–  wie, że ludzie różnią się od siebie.

Zestaw ćwiczeń porannych

Zabawa orientacyjno- porządkowa „Duże dzieci – małe dzieci”
Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach. Zatrzymują się i na hasło „Duże dzieci” chodzą we wspięciu na palcach. Na hasło „Małe dzieci” chodzą w przysiadzie.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych ” Mrówki budują mrowisko”
Naśladowanie ruchów podnoszenia i układania patyczków, igiełek sosnowych- skłony i wyprosty

Zabawa z elementem czworakowania „Zabawa piesków”
Chód i bieg na czworakach w różnych kierunkach.

Zabawa bieżna „Ścigamy się z wiatrem”
Dzieci biegną za wyznaczonym przez nauczycielkę dzieckiem- wiatrem. Po krótkim biegu zmiana prowadzącego.

Opowiadanie B. Gorajskiej „Gość z Afryki”

Wszystkie lale siedziały w kąciku, zasłaniając uszy małymi rączkami.

– Dzisiaj dzieci bawią się bardzo głośno – powiedziała lalka Zosia.

– A przecież wczoraj obiecały pani, że będą grzeczne – odpowiedział miś, który siedział obok niej.

– No cóż, chyba nie chcą jechać na wycieczkę, którą pani przygotowała dla nich z okazji Dnia Dziecka.

– A już myślałem, że zabiorą nas ze sobą – mówił rozżalony miś.

– Oj, misiu, dzieci nie mogą zabierać zabawek na wycieczkę do… Lalka nie dokończyła, bo w tej chwili pani zagrała na grzechotce.

Otworzyły się drzwi i do sali weszła mała dziewczynka ze swoją mamą i swoim tatą. Zrobiło się cicho. Oczy wszystkich dzieci spoglądały na gości, którzy wyglądali inaczej niż one.

Nawet lalki ze zdziwienia opuściły rączki.

– Popatrzcie, kto nas dzisiaj odwiedził – powiedziała pani.

− To jest Berte. Przyjechała z Sudanu i, tak jak wy, będzie chodzić do naszego przedszkola.

Dzieci otoczyły kołem nową koleżankę, przyglądając się jej ciemnej skórze, która wydawała się jeszcze bardziej czarna przy białej bluzeczce, którą Berte miała na sobie.

Pani Ela, widząc zachowanie dzieci, powiedziała:

– Nie wszystkie dzieci na świecie wyglądają i zachowują się tak jak dzieci w Polsce.

Dzieci na świecie różnią się między sobą, na przykład kolorem skory. Te z dalekiej Afryki, do których należy Berte, mają ciemną skrę. Wy macie jasną. Ale jedne i drugie bardzo lubią się bawić. Pokażcie więc nowej koleżance swoje zabawki, a ja chwilę porozmawiam z jej rodzicami – zaproponowała pani Ela.

Dziewczynki chwyciły nieśmiałą Berte za rączki i pociągnęły ją do kącika lalek, gdzie nawet zawsze uśmiechnięte pluszaki miały dzisiaj zdziwione miny.

Zabawa z pokazywaniem na  podstawie wiersza W. Melzackiego  „Co lubią dzieci”?

Co lubią dzieci?

Słońce − gdy świeci, pokazują do góry – świecące słońce,

deszcz − kiedy pada, poruszają palcami rąk wyciągniętych do przodu,

wiatr − kiedy gada, poruszają palcami rąk wyciągniętych do góry,

mróz − kiedy szczypie, obejmują się, jakby było im zimno,

śnieg − kiedy sypie…powoli poruszają palcami wyciągniętych rąk,

Każdą pogodę podskakują w miejscu.

z upałem, chłodem,

o każdej porze…

Byle na dworze!

Opowiadanie „Dwa misie”

Duży miś(dzieci wyciągają ramiona i tułów w gorę) i mały miś(opuszczają ręce wzdłuż tułowia, uginają kolana) zgodnie wstali rano dziś. Najpierw obudził się duży miś(podnoszą ręce do góry), który miał na imię Zdziś. Zrobił duży krok do przodu

w kierunku małego misia Rysia(wykonują duży krok do przodu) i przeciągnął się(przeciągają się). Wtedy obudził się mały miś i szybko wyskoczył ze swojego łóżeczka. Zrobił trzy małe kroki w stronę dużego misia Zdzisia(wykonują trzy małe kroki na zgiętych kolanach). Teraz obaj przeciągają się, na zmianę, duży Zdziś i mały Ryś(na przemian przeciągają się i kucają).

TEMAT KOMPLEKSOWY: Bezpieczne wakacje.

Realizowany: 13,06-17.06

Umiejętność ogólna:

– Wie jak ważne jest zachowanie bezpieczeństwa na wakacjach,

– Rozwijanie znajomości otaczającego środowiska ( morze, góry,  jezioro)

Wiersz „Bezpieczne wakacje”

Jak wspaniale! Już wakacje.

To najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu albo wskoczyć do jeziora…

Na szczyt w górach wspiąć się warto!

Jak tam pięknie i wysoko!

 W zeszłym roku po raz pierwszy zobaczyłem Morskie Oko!

 Ale zawsze pamiętajmy, by dorosłych się pilnować.

 Chodzić w górach – lecz po szlakach, kremem z filtrem się smarować.

Czapkę nosić – taką z daszkiem – porażenia się unika.

Kąpać się w strzeżonych miejscach i pod okiem ratownika.

 I rodziców trzeba słuchać. Kto tak robi, ten ma rację.

 Ach jak miło, jak wesoło, bo już przecież są wakacje!

Piosenka „ Chcę lato”

1.Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy słońce

Raz, dwa, trzy, raz, dwa trzy, gorące.

Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy słońce

Raz, dwa, trzy, raz, dwa trzy, gorące.

Słonko świeci już na niebie, wkońcu przyszło lato

Pojedziemy gdzieś nad wodę, co ty, co ty na to,

Popływamy, pobiegamy i zagramy w berka,

Czeka nas zabawa fajna i przygoda wielka.

Bawmy się, bawmy się woła do nas lato,

Bawmy się, bawmy się co ty, co ty na to,

Bawmy się, bawmy się woła do nas lato,

Bawmy się, bawmy się co ty, co ty na to

  1. Ciepło miło i tak fajnie, jest nam zawsze latem

Z kolegami szalejemy, z siostrą albo z bratem

A gdy bardzo się zmęczymy, to odpoczywamy, a jak dobrze odpoczniemy to od nowa ganiamy.

Ref. Bawmy się……..

  • Kto się jeszcze nie pobawił, niech dłużej nie czeka

Bawić chce się nawet piesek, głośno o tym szczeka

Każdy lubi gdy jest ciepło, i miło za oknem

Bo w zabawie już na pewno, na pewno nie zmoknie.

Ref. Bawmy się…..

TEMAT KOMPLEKSOWY: Wakacyjne podróże

Realizowany: 20.06- 24.06.2022r.

.Umiejętność ogólna:

-Nazywanie i rozpoznawanie różnych środków lokomocji;

Zagadki:

Nie jeździ, nie lata,
a zwiedzisz nim pół świata.
Jest prawie jak ryba,
bo po wodzie pływa.

Choć ma ławki, klasy,
ale to nie szkoła.
Mknie przez pola, lasy
na stalowych kołach.


Chociaż to nie orzeł
w chmury wzbić się może. Do wycieczek za miasto
pojazd doskonały,
co ma łańcuch,
siodełko oraz dwa pedały.

Wiersz „ Ciuchcia”

Jedzie ciuchcia ciuch, ciuch, ciuch
Na peronie wielki ruch

Dzwonek dzwoni, światło świeci
Pierwszy wagon wiezie dzieci

Drugi dźwiga wielką beczkę
Trzeci spóźnia się troszeczkę

W czwartym siedzą trzy misiaczki
W piątym kwaczą żółte kaczki

Jedzie ciuchcia ciuch, ciuch, ciuch
Pędzi jakby wiozła puch
Jedzie ciuchcia ciuch, ciuch, ciuch
Oskar bawi się za dwóch

Z torów wypadł szósty wagon
I siódmego ciągnie na bok

Ósmy wagon nie wytrzymał
Dziewiątemu zrzedła mina

I dzesiąty też już leży
Chociaż ciuchcia dalej bieży

Koła pędzą jak szalone
Jeden ruch i wyłączone

Jechał pociąg ciuch, ciuch, ciuch
Pokazuje teraz brzuch.

TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Jest już lato”

Realizowany: 27.06-1,07.2022

Zabawa muzyczna „Stoi różyczka” ze śpiewem w kole.

Stoi różyczka w czerwonym wieńcu,

my się kłaniamy jako książęciu. (dzieci stoją i kłaniają się różyczce)

Ty, różyczko, dobrze wiesz,

dobrze, wiesz, dobrze wiesz,

kogo kochasz, tego bierz,

tego bierz!

Ćwiczenia artykulacyjne ,,Porządki w ogrodzie”

Wietrzyk (język) postanowił zrobić wielkie sprzątanie w ogrodzie, którym jest buzia.

Otwórzcie szeroko usta i zajrzyjcie do swoich ogródków.

Wietrzyk na początek przegonił chmury – dzieci naśladują przesuwanie czubka języka od górnego wałka dziąsłowego przez podniebienie twarde w kierunku podniebienia miękkiego.

Teraz wiatr bawi się w koronach drzew – wypychanie czubkiem języka policzków.

Sprząta leżące na ziemi liście – krążenie czubkiem języka na dnie jamy ustnej. Następnie wietrzyk maluje płotek – oblizywanie zębów w przedsionku jamy ustnej oraz maluje furtkę – oblizywanie warg.

Wietrzyk bardzo się zmęczył robieniem porządków postanowił odpocząć a my wraz z nim.

Zagadki narzędzia w ogrodzie

  1. Nie gryzą choć zęby mają,
    ogrodnikom pomagają.

Na patyku zębów rządek,

znają je na pewno dzieci.

 Służą do równania grządek,

 i do uporządkowania śmieci (grabie)

  • robię dołek, zrobię rów,
    to usypię kopczyk znów.
    Chwyć mnie mocno, oprzyj nogę,
    cały ogród skopać mogę.(łopata)
  • Nie ma kół czterech ani nawet dwóch.
    Ma tylko jedno na przedzie.
    Lecz gdy za rączki mocno trzymasz,
    nawet z ciężarem pojedzie.(taczka)
  • Gdy żywopłot przystrzyc trzeba,
    suchą gałąź wyciąć z drzewa,
    wtedy nam potrzebne będzie
    nożycowe to narzędzie. (sekator)
  • Co to za gad tak się wije?
    A jak się wody napije
    i stanie się pękaty
    podlewa drzewa i kwiaty? (wąż ogrodowy)
  • Leci z niej woda

 przez sito blaszane.

Jaka to wygoda

już kwiatki podlane!   (konewka)

Opowiadania pt. „Tajemnica małego nasionka” J.Wasilewskiej
„Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki, albo polna myszka. Ale zaopiekował się nim ogrodnik, który był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię. Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho. Teraz sobie pośpię – pomyślało ziarenko. Leżało spokojnie przez jakiś czas, aż nagle poczuło, że wokół zrobiło się mokro. Ach! To pewnie ogrodnik podlał ziemię! Rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno, aż pękło. Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć. Ogrodnik podlewał je, a słońce ogrzewało swoimi promieniami i w niedługim czasie zamieniło się w piękny, kolorowy kwiat.”