„Jesień w lesie”- zajęcia I 19.10

Witajcie kochane  Jeżyki 🙂 Dzisiaj poznamy zwierzątka leśne – mieszkańców lasu, które przygotowują się jesienią do zimy. Posłuchajcie wiersza o jesiennym czasie w lesie. Z niego dowiemy się jak zmienia się las i jego mieszkańcy jesienią. Na początku zaproście rodziców do wspólnych porannych ćwiczeń ruchowych.

1.Maszerujemy z dzieckiem po pokoju przy dźwiękach dzwoneczka w różnych kierunkach (rodzic gra na instrumencie).
2. Zabawa Szukamy sarenki – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Dziecko maszeruje po pokoju  lub dywanie. Na hasło „szukamy sarenki”, zatrzymuje się. Przechodzi do lekkiego rozkroku, robi daszek nad oczami i rozgląda się dookoła.
3. Zabawa Lisy – zabawa z elementem czworakowania.
Dziecko idzie za mamą „lisią mamą”  przemieszczając się na czworakach. Na hasło „lisy turlają się z góry” dziecko przechodzi do leżenia na plecach i turla się w określonym kierunku.
4. Zabawa z woreczkami – ćwiczenie równoważne.
Na środku dywanu mama układa szeroką wstążkę. Na niej w równych odległościach kładzie trzy woreczki np. z ryżem. Dziecko przechodzi po ławce. Ręce ma wyciągnięte na boki, przekracza woreczki (mama asekuruje dziecko).
5. Przeszkoda – zabawa z elementem skoku.
Przed każdym dzieckiem leży woreczek „przeszkoda”. Dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez „przeszkodę”: w przód, w tył, w bok.
6. Zając ucieka – zabawa bieżna.
Mama rozkłada woreczki w równych odległościach między sobą. Na hasło „zając ucieka”, dziecko wykonuje slalom między woreczkami.
7. Marsz uspokajający.
Po obwodzie  koła  lub dywanu dziecko maszeruje z wyciągniętymi do przodu rękami. Dłonie skierowane w górę, na nich umieszczony woreczek. Staramy się żeby woreczek podczas marszu nie upadł na podłogę.

A teraz posłuchajcie wierszyka pt. „Jesienny czas” o tym jak mieszkańcy lasu – zwierzęta i ptaki przygotowują się jesienią do przetrwania zimy i odpowiedzcie na pytania do treści wiersza.

Wiersz D. Rozwens „Jesienny czas”

Już nadeszła złota jesień i zmieniła wszystko w lesie.

Liście złote i czerwone, lecą wiatrem uniesione.

Dąb w brązowym płaszczu stoi, zimna wcale się nie boi.

Na polanie tuż pod sosną, bardzo zgrabne grzyby rosną.

Ptaki, które nam śpiewały, na południe odleciały.

A inni mieszkańcy lasu, robią całą moc zapasów.

Lis przymierzył gęste futro: Zimno może być już jutro.

Jeszcze moszczą legowisko, czują oddech zimy blisko.

Żeby przetrwać trudny czas, szykuje się cały las.

Pytania do treści wiersza:

– Jak zmieniał się las jesienią w wierszyku? Jaki kolor miały liście? (spadały na wietrze liście z drzew; liście zmieniły barwę na złotą i czerwoną)

– Jak wyglądał dąb i czego się nie bał? (stał w brązowym płaszczu i nie bał się zimna)

– Gdzie odleciały ptaki? (na południe – do ciepłych krajów)

– Jak przygotowywali się mieszkańcy lasu jesienią na nadejście zimy? (zbierały zapasy pożywienia, przygotowywały swoje zimowe legowiska, norki)

Zagadki o zwierzętach leśnych: wiewiórka, jeż, niedźwiedź, zając.

Rude futro, ruda kita. W dziupli ma mieszkanie. Zwinnie skacze i orzechy chrupie na śniadanie. (wiewiórka)

Krótkie nóżki, długi ryjek, ostre kolce ciało kryją. Ach cóż to za groźny zwierz? Na pewno wiesz? (jeż)

Bure futro, cztery łapy, wiosną wącha sobie kwiaty. Latem miód podbiera pszczołom, lubi bawić się wesoło. Ale gdy przychodzi jesień, w gawrze śpi głęboko w lesie. (niedźwiedź)

Szare futro, długie uszy, ogonek nieduży. Gdy się w krzakach coś poruszy, zmyka, aż się kurzy. (zając)

Spójrz na ilustrację i powiedz jakie zwierzątka leśne widzisz.

Spójrz na obrazek poniżej i połącz zwierzęta leśne z ich cieniami.