Burza jest groźna – zajęcia 28.10

Dzień dobry Jeżyki 🙂 Dzisiaj poznamy przygodę Grzesia i jego mamy z wyprawy do lasu po grzyby. Na początku posłuchajcie uważnie opowiadania, a dowiecie się jak groźny może być pobyt w lesie podczas burzy. Po wysłuchaniu wiersza dowiemy się jak powstaje burza. Miłej zabawy 🙂

Opowiadanie O.K. Bełczewskiej pt. „Burza w lesie”

Pewnego razu mamusia z małym Grzesiem poszli do lasu na grzyby. Nazbierali dużo prawdziwków, podgrzybków i kurek. Kiedy zrobiło się późno mamusia powiedziała, że już czas iść do domu na obiad , lecz mały Grześ bardzo chciał jeszcze pochodzić po lesie i poszukać różnych skarbów. Zostali jeszcze chwilkę. Potem drugą i trzecią, aż nagle mamusia zauważyła, że zrobiło się bardzo późno.

– Idziemy do domu Grzesiu – powiedziała do swojego synka – bo tatuś będzie się martwił.

Ale nagle zrobiło się bardzo ciemno, zaczął wiać silny zimny wiatr i pac…, pac Z nieba spadły duże krople. Najpierw kilka, potem więcej i nagle rozpadało się na dobre. Drzewa szumiały i szeleściły od wiatru i deszczu. Ulewa robiła się coraz większa. Mały Grześ przestraszył się.

– Czy daleko do domu, mamo? – zapytał.

– Niedaleko – odparła mamusia. Wtem na niebie coś błysnęło, jakby ktoś na chwilę zapalił wielką latarnię. Rozległ się ostry trzask, a potem głośny grzmot. Grześ przestraszył się nie na żarty.

– Co to było?! – wykrzyknął zdumiony.

– Grzesiu, to była błyskawica i grzmot – odpowiedziała mamusia. – Nic się nie martw. Zaraz będziemy w domku.

Ale wtedy błysnęło i huknęło jeszcze raz i jeszcze raz, za każdym razem głośniej i głośniej.

– Mamo! Schowajmy się pod drzewem! – krzyknął przestraszony Grześ.

– Nie Grzesiu – odparła mamusia.

– Dlaczego?

– Bo czasem dzieje się tak, że błyskawica uderza w jakieś drzewo. Szczególnie w takie, pod którym ktoś się chowa, a wtedy może być bardzo źle – wytłumaczyła mama synkowi.

Więc mały Grześ już nic nie mówił i tylko chlipał pod nosem, bo bardzo się bał i bardzo chciał być już w domu. Mamusia z małym Grzesiem szli jeszcze kawałek przez las, potem łąkę, a potem przez pola. Przez cały czas padało i od czasu do czasu niebo błyskało i mruczało groźnie, ale na szczęście nic im się nie stało. Gdy doszli do domu, byli cali mokrzy i zziębnięci. Przebrali się w suche ubrania i usiedli przy kominku.

Następnego dnia, gdy opowiedzieli o wszystkim znajomemu leśniczemu, ten odpowiedział:

– No, no, nałykaliście się strachu, co?

– Oj tak proszę pana – odpowiedział Grześ.

– Dobrze, że nie schowaliście się pod drzewem. Byłem dziś w lesie i widziałem wielką sosnę rozdartą na pół. Uderzył w nią wielki piorun i drzewo się złamało, ho, ho! „Jak to dobrze, że nie schowaliśmy się pod drzewem” – pomyślał Grześ i napił się gorącej herbatki.

Pytania do treści:

– Co robili w lesie mama z Grzesiem?

– Co wydarzyło się kiedy mieli wracać do domu?

– Co błyskało i grzmiało?

– Dlaczego mama nie pozwoliła schować się pod drzewem?

– O czym opowiedział pan leśniczy?

Wyjaśniamy dzieciom zasady bezpiecznego zachowania podczas burzy. W czasie burzy nie wolno stać pod drzewem, rozmawiać przez telefon komórkowy, przebywać na otwartej przestrzeni, ani w wodzie, czyli nie wolno się kąpać w żadnym odkrytym zbiorniku wodnym. Spójrz na obrazek i powiedz na którym z nich chłopiec dobrze się zachowuje.

Zabawa orientacyjno – porządkowa „Burza, słońce, deszcz, wiatr”. Rodzic umieszcza różnych miejscach w pokoju obrazki (do wykorzystania poniżej): burza, deszcz, wiatr, słońce, które będą miejscem do ukrycia się przed burzą, deszczem itd. Przebieg: dziecko biega w tempie podanym na instrumencie. Na hasło: Burza! Ucieka i chowa się – podbiega do miejsca oznaczonego obrazkiem burzy, na hasło: Słońce! podbiega do miejsca z umieszczonym obrazkiem słońca, na hasło: Deszcz! podbiega i staje w miejscu obrazka deszczu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Ćwiczenia oddechowe „Wietrzyk i wichura” z wykorzystaniem wiatraczka, pasków kolorowej bibuły. Weź do ręki wiatraczek i dmuchnij na niego tak aby się poruszył, następnie dmuchnij na paski bibuły, wstążeczkę, kulkę z waty. Powiedz, czy czujesz różnicę w dmuchaniu na te przedmioty.

Zabawa dydaktyczna „Jak powstaje burza?”. Posłuchaj wierszyka o burzy, a potem obejrzyj film, a dowiesz się jak powstaje zjawisko pogodowe zwane burzą.