Zajęcia popołudniowe – 27.10.2020r.

TEMAT DNIA: „Ubieramy się odpowiednio do pogody”

1. Zabawy z elementami MRR Weroniki Sherborne. Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała:

  •  „Powitanie paluszkami i powitanie stopami” – Dorosły siedzi naprzeciwko dziecka, pochyla się w jego stronę i witają się ze sobą paluszkami rąk i całymi dłońmi.
  • „Moje…” – Uczestnicy zabawy znajdują się w pozycji siedzącej. Dorosły nazywa różne części ciała i jednocześnie wykonuje konkretny ruch. Dziecko naśladuje:

– uderzanie stopami o podłogę;

– uderzanie stopami o siebie;

– stukanie łokciami o podłogę, o kolana;

– posuwanie stopami po podłodze;

– masowani ud, łydek, stopy, podeszwy, pięty;

– przeliczanie palców;

– uderzanie piętami o podłogę;

– dotykanie stopy, kostki u nogi;

– głaskanie bioder;

– poklepywanie brzucha;

– unoszenie i opuszczanie ramion;

– krzyżowanie przedramion, rąk;

– naciąganie „rękawiczek” na palce;

– wskazywanie przez dziecko tych części ciała, o które prosi dorosły, np. „Pokaż proszę gdzie masz łokieć?, „A gdzie masz nos?” (odszukiwanie ich z zamkniętymi oczami);

– chwytanie się za uszy;

– pokazywanie policzków;

– nadmuchiwanie policzków;

– mruganie oczami;

– pełzanie na brzuchu;

– posuwanie się po podłodze (w siadzie).

  • „Świadomość kolan”– Wszyscy przyjmują pozycję siedzącą. Poklepują, masują, głaskają kolana, stukają kolanami o siebie,  stukają łokciami o kolana.
  • „Plażowanie” – Wszyscy leżą na brzuchu tak, aby  się widzieli. Machają nogami (góra-dół), na przemian uginają i prostują nogi w kolanach; podnoszą i opuszczają złączone nogi, „biją brawo” stopami.

2. Zabawa paluszkowa „Szara wyliczanka”

Dorosły recytuje wiersz ilustrując go ruchami dłoni i palców. Dziecko naśladuje gesty, a z czasem próbuje włączyć się w recytacje wiersza.

Szara cisza: raz, dwa, trzy

(kładzie palec wskazujący na usta i klaszcze 3 razy)

już jesienne kończy dni.

(krzyżuje dłonie na klatce piersiowej)

Szare drzewo: razi dwa

(porusza rękami nad głową i klaszcze 2 razy)

już niewiele liści ma.

(porusza palcami jednocześnie opuszczając ręce)

W szarym domku: raz, dwa, trzy

(łączy nad głową opuszki palców, formując daszek i klaszcze 3 razy)

mały krasnal sobie śpi.

(przykłada złączone dłonie do policzka i przechyla głowę)

Szarą jesień: raz i dwa

(wskazuje ręką w stronę okna i klaszcze dwa razy)

każde dziecko dobrze zna.

(wskazuje palcem na siebie)

3. Karta pracy „Ubieramy się odpowiednio do pogody”.

Na podstawie ubioru połącz obrazek dziecka z porą roku. Pokoloruj te obrazki, które dotyczą aktualnej pory roku.