TEMAT DNIA: „Świat w kropli deszczu”
1. Ćwiczenia poranne
– Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [011] – zmodyfikowany
Autor: Bożena Forma
1. Bieg w różnych kierunkach – przed siebie, w prawo i w lewo.
2. Zabawa ruchowa „Rzuty do celu”.
Dorosły trzyma hula hop/duże pudło. Dziecko bierze woreczek i z określonej odległości stara się trafić do „okienka”.
3. Ćwiczenie przeciw płaskiej stopie.
Bieg na palcach, chód na piętach z podwiniętymi palcami. Przejście do siadu. Nogi wyciągnięte do przodu, zgięte w kolanach. Dziecko stara się zmiąć szmatkę prostując i energicznie kurcząc palce.
4. Podskoki obunóż na palcach.
5. Dzieci podaje sobie ręce z dorosłym, lub z drugim dzieckiem:
• na raz unoszą je w górę (w dalszym ciągu się trzymając)
• na dwa opuszczają (ćwiczenie wykonują kilka razy)
• kołyszą się miarowo w ustalonym kierunku, raz w lewo, raz w prawo
• ręce zgięte w łokciach, zaciśnięte pięści. Wykonują energiczny bieg w miejscu równocześnie poruszając rękami (naśladują boksowanie, łokcie blisko ciała)
2. Zabawa z piosenką:
3. Zabawa naśladowcza „Pogoda”.
Na hasło mały deszcz – kapuśniaczek, dziecko delikatnie uderza opuszkami palców o gazetę, na hasło ulewa – uderza całą dłonią w gazetę, na hasło wietrzyk – powoli drze gazetę w paski, na hasło wichura – szybko drze gazetę w paski. Na koniec ugniata kulę z gazety, podrzuca ją do góry i próbuje ją złapać – naśladowanie spadającego gradu.
4. Słuchanie wiersza „Ulewa” M. Ledwoń
Dziecko uważnie słucha treści wiersza, następnie swobodnie wypowiada się na temat jego treści.
Porównuje pogodę jaka jest obecnie z tą w wierszu.
Już od rana w naszym mieście,
dziarsko kropi i szeleści.
Pada, leje, mży i chlusta,
i po głowach i po chustach,
i po dachach, po podwórkach,
ciągle kropi, ciągle ciurka.
Smutne pieski w budach siedzą,
nad zmoczonym futrem biedzą. (…)
Mokną ptaki, ludzie drzewa
– taka to dzisiaj ulewa!
5. Zabawa artykulacyjna „Pogoda”.
Dorosły wypowiada słowa związane z pogodą:
Wiatr – szuuuuuu, szuuuuu, szuuuuu, szuuuuuu
Deszcz – kap, kap, kap, kap,
Kropla wpada do kałuży – plum, plum, plum, plum
Chodzę w kaloszach po kałużach – chlap, chlap, chlap, chlap
Przy następnych powtórzeniach dziecko naśladuje dźwięki wraz z dorosłym.
6. Zabawa ruchowa „Kasztanku, gdzie jesteś?”
Dziecko rozwija spostrzegawczość biorąc udział w zabawie ( na zasadach zabawy „ciepło-zimno”).
7. Karta pracy „Deszcz”
Dziecko kończy rysować obrazek, następnie go koloruje.