„Kalendarz pogody” – 26.10.2020r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: „JESIENNA SZARUGA”

TEMAT DNIA:  „Kalendarz pogody”

1. Ćwiczenia poranne

– Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [011] – zmodyfikowany

Autor: Bożena Forma

1. Bieg w różnych kierunkach – przed siebie, w prawo i w lewo.

2. Zabawa ruchowa „Rzuty do celu”.

Dorosły trzyma hula hop/duże pudło. Dziecko bierze woreczek i z określonej odległości stara się trafić do „okienka”.

3. Ćwiczenie przeciw płaskiej stopie.

Bieg na palcach, chód na piętach z podwiniętymi palcami. Przejście do siadu. Nogi wyciągnięte do przodu, zgięte w kolanach. Dziecko stara się zmiąć szmatkę prostując i energicznie kurcząc palce.

4. Podskoki obunóż na palcach.

5. Dzieci podaje sobie ręce z dorosłym, lub z drugim dzieckiem:

•   na raz unoszą je w górę (w dalszym ciągu się trzymając)

•   na dwa opuszczają (ćwiczenie wykonują kilka razy)

•   kołyszą się miarowo w ustalonym kierunku, raz w lewo, raz w prawo

•   ręce zgięte w łokciach, zaciśnięte pięści. Wykonują energiczny bieg w miejscu równocześnie poruszając rękami (naśladują boksowanie, łokcie blisko ciała)

2. Zabawa z piosenką:

3. Wydzieranka „Płyną chmurki po niebie”.

Dziecko siedzi na dywanie.  Dorosły podaje białą kartkę mówiąc rymowankę:

„To jest kartka czysta biała,

Do zabawy doskonała.

Weź tą kartkę podaj dalej

Zabawimy się wspaniale!”

Następnie dziecko siada do stolika i wydziera z białego papieru chmurki.

4. Wiersz „Deszczowa muzyka” A. Bayer

Dziecko słucha wiersza , następnie  opowiada jego treść.

Deszcz płynie po kominie,

staccato bębni w dach,

deszczowe brzmi pianino,

w duecie z rynną gra.

I chociaż kapie woda,

i chociaż szaro jest,

to lubię kiedy dzwoni

o szyby mokry deszcz.

Bo lubię, gdy na dworze

wciąż strugi deszczu płyną,

na moim parapecie

deszczowe gra pianino.

I lubię, kiedy krople

rytmicznie na trzy pa

skaczą po kałużach,

do taktu gwiżdże wiatr.

Symfonia to nieduża,

niemała, lecz w sam raz,

deszcz skacze po kałużach,

staccato bębni w dach.

5. Zabawa organizacyjno-porządkowa „Parasolki i kałuże”.

Dorosły  daje dziecku parasolkę. Gdy mówi do dziecka:  „Pada deszcz” –dziecko maszeruje po całym pokoju z  parasolem  nad głową, a kiedy podaje hasło: „Wychodzi słonko” – kładzie parasol na podłodze i energicznie tupiąc nogami, „rozchlapuje wodę z kałuży”.

6. Zabawa dydaktyczna „Kalendarz pogody”.

Dziecko otrzymuje kartę pracy i codziennie rysuje zjawisko pogodowe jakie danego dnia występuje.