„Cudowna kapusta” – 19.10.2020r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: PRZYGOTOWANIA LUDZI I ZWIERZĄT DO ZIMY

TEMAT: „Cudowna kapusta”

1. Ćwiczenia poranne

– Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [011] – zmodyfikowany

Autor: Bożena Forma

1. Bieg w różnych kierunkach – przed siebie, w prawo i w lewo.

2. Zabawa ruchowa „Rzuty do celu”.

Dorosły trzyma hula hop/duże pudło. Dziecko bierze woreczek i z określonej odległości stara się trafić do „okienka”.

3. Ćwiczenie przeciw płaskiej stopie.

Bieg na palcach, chód na piętach z podwiniętymi palcami. Przejście do siadu. Nogi wyciągnięte do przodu, zgięte w kolanach. Dziecko stara się zmiąć szmatkę prostując i energicznie kurcząc palce.

4. Podskoki obunóż na palcach.

5. Dzieci podaje sobie ręce z dorosłym, lub z drugim dzieckiem:

•   na raz unoszą je w górę (w dalszym ciągu się trzymając)

•   na dwa opuszczają (ćwiczenie wykonują kilka razy)

•   kołyszą się miarowo w ustalonym kierunku, raz w lewo, raz w prawo

•   ręce zgięte w łokciach, zaciśnięte pięści. Wykonują energiczny bieg w miejscu równocześnie poruszając rękami (naśladują boksowanie, łokcie blisko ciała)

– Zabawa z piosenką „Ręce do góry”:

2. Zabawa z piłką „Jeden, dwa, trzy jakim warzywem jesteś ty” – Dziecko siedzi przed osobą dorosłą. Dorosły trzyma w rękach misia i recytuje wyliczankę:

„Miś , miś piłkę ma.

Miś, miś w piłkę gra.

Jeden dwa trzy

Jakim warzywem jesteś ty!”

Dziecko określa charakterystyczne cechy warzywa, którym jest np. jestem pomarańczowa, lubią mnie dzieci i zające, pyszny jest ze mnie sok. Dorosły zgaduje o jakie warzywo chodzi. Następuje zamiana miejsc . Zabawę powtarzamy wielokrotnie. Możemy też zmienić „Jeden dwa trzy jakim owocem jesteś ty?”

3. Rozmowa kierowana „Kapusta”

Dorosły pokazuje dziecku różne rodzaje kapusty. Dziecko ogląda i podaje cechy charakterystyczne.

– Można wykorzystać ilustracje (do pobrania poniżej)

4. Słuchanie wiersza „Cudowna kapusta” i rozmowa na jego temat

Stoję przed wami ja-cudowna kapusta,

uważnie patrzcie i słuchajcie

bo nie jestem, tak jak o mnie mówią głowa pusta!

Jeśli jeszcze tego nie wiecie,

Dużo odmian kapusty jest na świecie.

Najpierw niechętnie na mnie zerkano,

później ze smakiem się mną zajadano.

Na Śląsku moja siostra modra króluje

tam z kluseczkami najlepiej smakuje.

a teraz ty mój drogi kolego

 masz mnie po prostu jeść i nie pytaj dlaczego!

Pod każdą postacią i w każdym stanie

jedz mnie na obiad, kolację, śniadanie!

Jestem także najlepsza na świecie,

dla tych co dbają o linię i są na diecie.

Mało mam kalorii, mnóstwo witaminek

dla wszystkich mądrych chłopców i dziewczynek!

Pytania do wiersza:

– Dlaczego kapusta jest cudowna?

– Jakie są rodzaje kapusty? /biała, czerwona, włoska, brukselka/

– Dlaczego powinniśmy jeść kapustę?

Informacje dla osoby dorosłej:

Kapusta głowiasta biała to najczęściej uprawiane warzywo w Polsce. Spowodowane jest to jej dobrym przystosowaniem do naszych warunków klimatycznych, łatwością w uprawie oraz wysoką wartością odżywczą. Zawiera bardzo dużą ilość witaminy C, jak również sole potasu, wapnia, magnezu i żelaza. Ponadto bogata jest w witaminy B1, B2 , B6, E, H, K, U, oraz fitoncydy. z tego względu ma właściwości lecznicze. Spożywana może być w stanie świeżym, kiszona, kwaszona czy mrożona w postaci krajanki.

Sok z kapusty dzięki zawartości wyżej wspomnianych fitoncydów ma właściwości bakteriobójcze, bakteriostatyczne i przeciwwirusowe. Sporządza się go, by łagodzić objawy bólów reumatycznych i leczyć wrzody żołądka (tu pomaga również witamina U). Okłady ze zmrożonych liści kapusty stosuje się w przypadku zapaleń, owrzodzeń czy odmrożeń. Modra kapusta to nic innego jak czerwona kapusta i regionalna potrawa, która jest z niej przyrządzana. Stanowi nieodłączny element typowego śląskiego obiadu, z kluskami śląskimi i roladą stanowi pyszny zestaw.

5. Rozmowa kierowana połączona z zabawą ruchową „Kisimy kapustę”.

1. Zbieranie kapusty z ogrodu lub pola

2. Obrywanie zbędnych liści i wkładanie do skrzynek

3. Mycie kapusty

4. Przekrajanie główek kapusty – zwrócenie uwagi na budowę .

5. Przygotowanie miski i szatkownicy. Szatkowanie /krojenie/ kapusty.

6. Posolenie do smaku poszatkowanej kapusty.

7. Dodanie wcześniej utartej marchewki.

8. Wymieszanie wszystkich składników.

9. Przełożenie kapusty do beczki lub innego naczynia, w którym ma się kisić. Ubijanie kapusty drewnianym wałkiem.

Naśladowanie ruchem wyżej wymienionych etapów kiszenia kapusty przez dziecko.

6. Zabawa ruchowa „Tak jak zwierzęta”.

Dziecko biega po sali. Prowadzący podaje nazwy zwierząt, a ćwiczący naśladują chód wymienionego zwierzęcia.

Niedźwiedź (ćwiczący na czworakach przemieszczają się leniwie jak niedźwiedzie)

Pies (przemieszczamy się na czworakach i głośno szczekamy jak pieski),

Kot (przemieszczamy się na czworakach jak kotki łasimy się do innych kotków i cicho miauczymy),

Żabka (w pozycji przysiad rozkroczny podparty podskakujemy jak żabki),

Bocian (kroczymy jak bocian wysoko podnosząc nogi, ramiona wyciągnięte w przód naśladują klekotanie),

Czapla (brodzimy jak czaple),

Kangury (skaczemy jak kangurki),

Zające (skaczemy jak zające)

Kurki (ramiona splecione z tyłu na wysokości bioder i przemieszczamy się jak kurki co jakiś czas zatrzymując się i naśladując stopami grzebanie pazurami)

Kaczuszki (ramiona splecione z tyłu na wysokości bioder i przemieszczamy się jak kaczuszki lekko kołysząc się na boki)

Kolejność podawania nazwy zwierząt dowolna.

7. Karta pracy „Kapusta”

Rodzic rozcina obrazek na 5 nieregularnych części. Dziecko składa go, przykleja na kartkę i koloruje.