22.10 ,,Pracowite mrówki”

1.Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Mrówki i deszcz”

W wybranych miejscach w domu  ułożone małe obręcze(sznurek, skakanka, hula hop) „wejścia do mrowiska”
(W rytmie akompaniamentu dzieci „mrówki” maszerują jedno za drugim(zabawa z rodzeństwem).
 Na hasło „pada deszcz” – każde dziecko wchodzi do obręczy „mrówki uciekają do mrowiska”.

2.Opowiadanie Doroty Kossakowskiej „Mrówki”.

W mrowisku pod sosną mieszka mrówka Zuzanna wraz ze swoją rodziną. Zuzanna jest pracowitą mrówką i uczy pracowitości swoje dzieci, które pomagają jej w codziennych pracach. Kończy się lato i trzeba robić zapasy na zimę, a tu deszcz pada od dwóch tygodni i nie można wyjść z domu. Dzisiaj Zuzanna poszła do spiżarni, aby wziąć porcje ziaren i przygotować dzieciom śniadanie. Okazało się, że spiżarnia jest pusta.

– Co my teraz zrobimy – zapytały zaniepokojone dzieci? Jesteśmy głodni, a w naszej spiżarni nie ma ani jednego ziarenka.

– Nie martwcie się – powiedziała mama. Nasza sąsiadka Klementyna na pewno nam pomoże. Zawsze robi duże zapasy, więc chyba w jej spiżarni coś jeszcze zostało. Wzięła Zuzanna koszyczek i poszła do Klementyny.

– Dzień dobry sąsiadko – powiedziała mrówka.

– Dzień dobry – odpowiedziała Klementyna.

– Co cię do mnie sprowadza Zuzanno – zapytała.

– w mojej spiżarni skończyły się zapasy, a moje dzieci są głodne. Nie możemy w taka pogodę szukać w polu zboża. Czy możesz pożyczyć trochę ziaren? – nieśmiało zapytała Zuzanna.

– Nie mam nic do pożyczania. Nie pomogę ci. Sama musisz zadbać o swoją rodzinę. Jak dam ziarno tobie, to moje dzieci będą głodne – powiedziała Klementyna.

Zasmucona Zuzanna poszła do domu.

– Co ja teraz zrobię? – rozmyślała. Co powiem moim dzieciom? Muszę znaleźć jakieś rozwiązanie. Wyjrzała przez okno i uśmiechnęła się ponieważ deszcz przestał padać. Szybko poszła kręta dróżką prowadzącą na pole i nagle jej oczom ukazał się piękny widok. Dorodne kłosy zwisały prawie do ziemi. Zuzanna nazbierała cały koszyczek ziaren. Zaniosła je do domu i jeszcze przez kilka dni razem z dziećmi chodziła w pole.

Cała spiżarnia wypełniła się ziarnami. Teraz rodzina Zuzanny może spokojnie czekać na zimę. Po zakończonej pracy deszcz znowu zaczął padać, na podwórku robiło się coraz chłodniej, ale to nie przeszkodziło dzieciom Zuzanny w rozegraniu meczu piłki nożnej. Mogły teraz po skończonej pracy bawić się do woli.

W czasie kiedy Zuzanna i jej dzieci ciężko pracowały, sąsiadka Klementyna wraz ze swoimi miło spędzała czas na odpoczynku i zabawie. Nie zauważyła nawet, że lato już dawno minęło i zapasy zboża zniknęły ze spiżarni. Śnieg pokrył pola i lasy. Mróz zmroził trawy. Chłód wciska się do mrowiska. Klementyna szuka pomocy u sąsiadki.

– Zuzanno, witam cię – powiedziała Klementyna. Jest tak zimno, a moje dzieci są głodne. Zboże skończyło się, a na polu jest tyle śniegu, że nic nie znajdę.

– Czy pomożesz mi? – zapytała nieśmiało Klementyna.

– Oczywiście, że ci pomogę – odpowiedziała Zuzanna. Nie możecie głodować. Mamy duży zapas ziarna, więc podzielimy się z twoją rodziną. Przecież trzeba sobie pomagać.

– Jesteś dobrą sąsiadką – powiedziała Klementyna. Bardzo ci dziękuję i przepraszam za to, że nie pomogłam ci, gdy twoja rodzina była w potrzebie. Teraz już wiem, że każdemu trzeba pomóc i na pewno nigdy nie odmówię pomocy potrzebującym.

Rozmowa na temat opowiadania:

– Do kogo zwróciła się mrówka Zuzanna o pomoc?

– Czy mrówka Klementynka pomogła Zuzannie?

– Kiedy trzeba pomóc drugiej osobie?

– Co oznacza słowo „wzajemnie”?

– Czy trudno jest pomagać drugiemu?

3.Zabawa matematyczna „Dary jesieni”- układa rytm 3- elementowy z darów jesieni(szyszka, kasztan, żołądź, liść).

4.Kolorowe liście- kontynuuj rytmy( dla chętnych).