Temat dnia: Wyroby z gliny.

1. Wprowadzeniem do zajęć jest zagadka, której rozwiązanie stanowi temat zajęć.

Wydobywasz ją z ziemi – lecz korzeniem nie jest

Ciemna i rdzawa – nie wygląda jak trawa Choć korzenie w niej rosną – nie cieszy to rolnika

Za to jej lico cieszy rzemieślnika

Z pozoru delikatna i plastyczna wielce

Pod wpływem ognia- twardnieje w ręce Wiesz o czym mowa?

 Tak to o …jest rozmowa.

Odpowiedź. Glina

2. Próba odczytania wyrazu „glina”, „piasek”, „ziemia”.

Rodzic głoskuje zapisany wyraz a dziecko próbuje go odczytać.

2. GLINA – skała osadowa, która składa się między innymi z piasku.  Możemy ją dostrzec, kiedy rozmoknięta przykleja nam się do butów, a każdy nieuważny ruch grozi upadkiem i pobrudzeniem odzieży.

Stanowi podstawowy surowiec przemysłu ceramicznego.

4. Co można zrobić z gliny?

Z gliny otrzymujemy: dzbanki, doniczki, podstawki, dzwoneczki, kubki, łyżki, miski, wazony i wiele jeszcze innych rzeczy. Dawniej takie prace wykonywał człowiek, który nazywa się garncarzem. Miał specjalne koło garncarskie na którym formował różne kształty naczyń. Glina jest więc potrzebna.

Garncarz

5. Praca plastyczna: Wyroby z gliny.

Dziecko lepi z plasteliny (gliny) naczynia typu dzbanek, kubek, talerz miski itp.