Skąd mamy wełnę?

1. Rozwiązanie zagadki słownej: baran. Podział wyrazu baran na sylaby, określenie pierwszej głoski w wyrazie.

Na polanie trawkę je,
Wybrzydzając bee i bee,
Wełnę ma i duże rogi,
Gdy go spotkasz zejdź mu z drogi.

3. „Wełniany baranek” – słuchanie wiersza J. Gałkowskiego.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Co tu robisz, baranku?
Chłodno dzisiaj od ranka,
chmurki w niebie jak pianka.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
W kołnierzu futra pełnym
ma łepek cały z wełny.
Ślicznie ci jest, baranku,
w tym wełnianym ubranku.

Rozmowa na temat treści wiersza.
Kto jest głównym bohaterem wiersza? Jak ubrany był baranek? Jak myślicie czy ubranie baranka jest ciepłe? Jak nazywa się samica barana? Do czego potrzebna jest wełna, którą mamy dzięki owcom?

4. Od owcy do swetra – historyjka obrazkowa.
Opowiedz co się dzieje na każdym obrazku. Powiedz skąd mamy wełnę z której powstają swetry. Jakie jeszcze ubrania mogą być zrobione z wełny.
Uzupełnianie historyjki o brakujące elementy, czytanie globalne wyrazów; owca, wełna. Podział na sylaby wyrazu owca, wełna, określenie pierwszej głoski w wyrazie.

Załącznik


5. Koszyk skarbów – prezentacja motków wełny, ubrań z wełny, drutów do robienia ubrań.

6. Owieczki na łące – zabawa ruchowa – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci leżą na łące (dywanie) i udają śpiące owieczki. Na dźwięk trójkąta zaczynają czworakować. Na dźwięk bębenka i hasło Wilk idzie! owieczki zatrzymują się bez ruchu.


7. Wesoły baranek – praca plastyczna.

A teraz uczymy się rysować owieczkę.

Na stolikach przygotowane są kawałki wełny, krepina, wata, kredki, klej. Dzieci używają dowolnego materiału do wyklejenia futra baranka, wybrane elementy kolorują kredkami.