Eksperyment z wodą

1. Zagadka:
Jest w morzu, jest w rzece
w jeziorze i w stawie.
Jest także w herbacie, w zupie albo w kawie.

Służy do picia, Służy do mycia.
Bez niej na Ziemi
nie byłoby życia.

Z kranu, kap, kap, kap,
w kałuży chlup, chlup, chlup,
w wannie chlap, chlap, chlap,
w parapet puk, puk, puk.

2. Wysłuchanie dźwięków związanych z odgłosami wody i odgadnięcie co to za dźwięki: spłukiwanie wody, kapiąca woda, nalewanie wody.

3. „Jak wygląda woda” – badanie właściwości wody: smak, zapach, kształt, kolor.
Opiekun pokazuje dzieciom pojemnik z wodą i wyjaśnia, że pomimo iż wydaje się, że woda jest z wyglądu jednolitą cieczą, to tak naprawdę składa się z malutkich cząsteczek -drobinek . Do przygotowanego pojemnika z wodą nauczycielka wpuszcza krople tuszu. Dzieci obserwują jak miesza się z wodą. Opiekun tłumaczy, że drobinki tuszu umieszczają się pomiędzy drobinkami wody. Aby dzieciom łatwiej było zrozumieć zaobserwowane zjawisko poleca im wsypać do słoja ziarna pieprzu w takiej ilości by utworzyły dość sporą warstwą i potrząsnąć słoikiem. Wyjaśnia, że cząsteczki wody są podobne do kuleczek pieprzu, ale znacznie mniejsze, niedostrzegalne gołym okiem. Następnie dzieci dosypują kasze mannę. Opiekun porównuje jej ziarenka do cząsteczek tuszu. Niektóre ziarenka kaszy wpadają pomiędzy ziarna pieprzu podobnie jak cząsteczki tuszu pomiędzy cząsteczki wody. Opiekun proponuje dzieciom, by dokładnie zakręciły słoik i wymieszały znajdujące się w środku ziarna. Zwraca uwagę na to, że ziarenka kaszy wypełniają wolne przestrzenie między ziarenkami pieprzu.
Wspólne formułowanie wniosków

4. Sprawdzanie przezroczystości wody w porównaniu z mlekiem.

5. Zabawa ruchowa: „Woda-ląd”. Dziecko biega, gdy opiekun pokazuje obrazek z wodą (morzem) – pływa różnymi stylami, a gdy lądu – jeździ samochodem.

6. Badanie rozpuszczalności niektórych substancji w wodzie.

Dzieci mają za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucają do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza. Mieszają wodę i obserwują co się dzieje.

Wyciąganie wniosków: Woda jest dobrym rozpuszczalnikiem i przybiera barwę rozpuszczonej substancji oraz jej smak.

7. Puszczanie na wodę przedmiotów o zróżnicowanej strukturze i porównywanie ciężaru przedmiotów płynących i tonących.
Wyciąganie wniosków: toną w wodzie ciężkie przedmioty a pływają lekkie przedmioty.

Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy co dzieje się z tymi przedmiotami, wyciągając wnioski.

 Następnie dzieci wrzucają: skruszony styropian, skorupki od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty – omawiają co dzieje się z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.

WYJAŚNIENIE: Po wykonaniu doświadczenia, dzieci wymieniają przedmioty, które pływały po wodzie czyli: ołówek, drewniany klocek, plastikowy klocek, piłeczka pingpongowa, kawałek styropianu i z jakich surowców zostały wykonane: drewno, plastik, styropian. Wiedzą, że te przedmioty pływają dlatego, że wykonane są z takich właśnie materiałów, a zatoną przedmioty z metalu: moneta, gwóźdź oraz magnes.

8. Zabawa Odechowa – bańki mydlane.

9. Zabawa ruchowa: “Kropla w kałuży”

Dzieci-krople biegają wokół wyciętych z kartonu kałuż(lub obręczy), na sygnał każde dziecko
-kropla szuka wolnej kałuży.

10. Kolorowa woda – doświadczenia z wodą i farbami, mieszanie kolorów i otrzymywanie innych.

11. Zakończenie: utrwalenie – do czego służy woda, przypomnienie o konieczności jej oszczędzania.
Pokażemy jak bardzo się staramy aby wodę szanować i oszczędzać – szklanka napełniona wodą podawana jest z rąk do rąk tak aby nie wylać ani kropli.