Zajęcia popołudniowe – 16.11.2021r,

Zajęcia popołudniowe – 16.11.2021

Zabawy ruchowe:

1. Zabawy z elementami MRR Weroniki Sherborne. Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała:

  •  „Powitanie paluszkami i powitanie stopami” – Dorosły siedzi naprzeciwko dziecka, pochyla się w jego stronę i witają się ze sobą paluszkami rąk i całymi dłońmi.
  • „Moje…” – Uczestnicy zabawy znajdują się w pozycji siedzącej. Dorosły nazywa różne części ciała i jednocześnie wykonuje konkretny ruch. Dziecko naśladuje:
  • uderzanie stopami o podłogę;
  • uderzanie stopami o siebie;
  • stukanie łokciami o podłogę, o kolana;
  • posuwanie stopami po podłodze;
  • masowani ud, łydek, stopy, podeszwy, pięty;
  • przeliczanie palców;
  • uderzanie piętami o podłogę;
  • dotykanie stopy, kostki u nogi;
  • głaskanie bioder;
  • poklepywanie brzucha;
  • unoszenie i opuszczanie ramion;
  • krzyżowanie przedramion, rąk;
  • naciąganie „rękawiczek” na palce;
  • wskazywanie przez dziecko tych części ciała, o które prosi dorosły, np. „Pokaż proszę gdzie masz łokieć?, „A gdzie masz nos?” (odszukiwanie ich z zamkniętymi oczami);
  • chwytanie się za uszy;
  • pokazywanie policzków;
  • nadmuchiwanie policzków;
  • mruganie oczami;
  • pełzanie na brzuchu;
  • posuwanie się po podłodze (w siadzie).
  • „Świadomość kolan”– Wszyscy przyjmują pozycję siedzącą. Poklepują, masują, głaskają kolana, stukają kolanami o siebie,  stukają łokciami o kolana.
  • „Plażowanie” – Wszyscy leżą na brzuchu tak, aby  się widzieli. Machają nogami (góra-dół), na przemian uginają i prostują nogi w kolanach; podnoszą i opuszczają złączone nogi, „biją brawo” stopami.

2. Zabawa paluszkowa „Szara wyliczanka”

Dorosły recytuje wiersz ilustrując go ruchami dłoni i palców. Dziecko naśladuje gesty, a z czasem próbuje włączyć się w recytacje wiersza.

Szara cisza: raz, dwa, trzy
(kładzie palec wskazujący na usta i klaszcze 3 razy)

już jesienne kończy dni.
(krzyżuje dłonie na klatce piersiowej)

Szare drzewo: razi dwa
(porusza rękami nad głową i klaszcze 2 razy)

już niewiele liści ma.
(porusza palcami jednocześnie opuszczając ręce)

W szarym domku: raz, dwa, trzy
(łączy nad głową opuszki palców, formując daszek i klaszcze 3 razy)

mały krasnal sobie śpi.
(przykłada złączone dłonie do policzka i przechyla głowę)

Szarą jesień: raz i dwa
(wskazuje ręką w stronę okna i klaszcze dwa razy)

każde dziecko dobrze zna.
(wskazuje palcem na siebie)

3. Zabawa paluszkowa „Deszczyk” Katarzyna Tomiak-Zaremba

Pierwsza kropla spadła na nos,
(dzieci pokazują kciuk jednej dłoni, a palcem wskazującym drugiej dotykają nosa

druga wprost do oka.
(pokazują dwa palce jednej dłoni, a palcem wskazującym drugiej dotykają powieki)

Trzecia mi zmoczyła czoło,
(pokazują trzy palce jednej dłoni, a palcem wskazującym drugiej dotykają czoła)

pada deszcz z wysoka.
(wyciągają dłonie do góry)

Kap, kap, lecą krople z nieba,
(poruszają palcami z jednoczesnym opuszczeniem dłoni)

parasol rozłożyć trzeba!
(jedną dłoń ustawiają pionowo i przykrywają drugą, z której tworzą „daszek”).