Jest to pytanie, które mi cały czas przyświecało podczas tworzenia te strony dla Państwa.

Czytanie zbliża

Czytanie poszerza wiedzę, horyzonty

Pozwala miło spędzić czas

Uczy wyszukiwania informacji

Uczy wyszukiwania szczegółów na obrazku, a tym samym spostrzegawczości

A Państwo jak sądzicie? 🙂

Niestety, w dzisiejszych czasach coraz mniej ludzi czyta książki, a także czyta swoim dzieciom, skupiając się na włączaniu dzieciom bajek w telewizji, lub w internecie.

Zamieszczam poniżej informacje z Kampanii Mama, Tata , Tablet! organizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje), aby pokazać, jak zbyt wczesne używanie przez dzieci urządzeń elektronicznych może wpłynąć na ich rozwój.

Kiedy i jak?

  • Dzieciom do drugiego roku życia nie zaleca się kontaktu
  • z urządzeniami ekranowymi, w tym tabletami
  • i smartfonami.
  • Udostępnianie urządzeń dotykowych dzieciom w wieku
  • od 3 do 6 lat powinno być decyzją przemyślaną i obwarowaną szeregiem zasad.

Najważniejsze z nich to:

  • Należy zapewnić dzieciom dostęp jedynie
    do bezpiecznych i pożytecznych treści, dostosowanych
    do ich wieku.
  • Dzieci nie powinny korzystać z urządzeń mobilnych codziennie. Dobrym pomysłem jest ustalenie dnia lub dni, np. weekendu, bez urządzeń ekranowych.
  • Warto, żeby jednorazowo dzieci nie korzystały z urządzeń mobilnych dłużej niż 15-20 minut.
  • Dzienny kontakt dzieci z wszelkimi urządzeniami ekranowymi nie powinien przekraczać od 30 min do 2 godzin (w zależności od wieku dziecka).
  • Rodzice powinni towarzyszyć dzieciom w korzystaniu
    z urządzeń mobilnych, tłumaczyć im to, co widzą na ekranie wykorzystywać wspólny czas do interakcji.
  • Nie należy udostępniać urządzeń mobilnych dzieciom  przed snem.
  • Promieniowanie emitowane przez  monitory tabletów i smartfonów źle wpływa na zasypianie i jakość snu.
  • Nie należy traktować korzystania z urządzeń  mobilnych jako nagrody, a zakazu ich używania  jako kary. Podnosi to w oczach dzieci atrakcyjność tych urządzeń i wzmacnia przywiązanie do nich.
  • Nie wolno pozwalać na korzystanie z urządzeń mobilnych, aby  zmotywować dzieci do jedzenia, treningu czystości itp.

Opracowano głównie na podstawie zaleceń  Amerykańskiej Akademii  Pediatrycznej (AAP).

Pozytywne  treści

Nieodpowiednie udostępnianie dzieciom mediów elektronicznych może być dla nich zagrożeniem. Jednak korzystanie przez dzieci w wieku od 3 do 6 lat z urządzeń mobilnych może też mieć pozytywny wpływ na ich rozwój społeczny, emocjonalny, moralny i poznawczy.

W sklepach z aplikacjami można znaleźć coraz więcej propozycji adresowanych do dzieci w wieku przedszkolnym. Dużą część z nich trudno uznać za pożyteczną, szczęśliwie przybywa jednak aplikacji naprawdę wartościowych.

W poszukiwaniu pozytywnych treści na urządzenia mobilne warto skorzystać z popularnych wyszukiwarek (np. Google) – wpisanie odpowiedniego hasła np. „aplikacje dla dzieci” lub nazwy konkretnej aplikacji poz­woli zapoznać się
z informacjami od dystrybutorów aplikacji oraz opiniami innych internautów. Wpisując nazwę aplikacji w serwisie You Tube z dużym prawdopodobieństwem trafimy na film prezentujący jej działanie.

Szukając aplikacji dziecięcych warto skorzystać również
z katalogu  BestApp prowadzonego przez Fundację Dzieci Niczyje.  Jest on dostępny jako aplikacja (dla systemu Android)  oraz strona – www.bestapp.fdn.pl.

W katalogu można odnaleźć ponad sto aplikacji mobilnych przyjaznych dzie­ciom podzielonych na osiem kategorii tematycznych: plastyczne, łamigłówki, zręcznościowe, muzyczne, językowe, przyrodnicze, matematyczne, inne. Każda aplikacja jest oznaczona specjalnymi ikonami informującymi o wieku odbiorców (3+, 5+) oraz zawartości reklam i mikropłatności wewnątrz aplikacji.